Reacties

RiViS schreef op 04.04.2017 om 18:00 uur

Hallo Hellen,

Avi is een container groep die diverse formaten bevat. Je kunt daarbij kiezen uit verschillende instellingen en die bepalen o.a. ook de grootte van je file. Kennelijk staat hij nu ingesteld op een formaat dat kolossale files oplevert. Een bekende variant (met minder grote files) is dv-avi, die enige jaren geleden veel werd toegepast op videocamera's, maar dat is nu wel achterhaald, nu HD algemeen is ingevoerd.

Maar waarom zou je exporteren als avi? Vind je mp4 niet goed genoeg? Probeer anders ook eens mpeg2 in HD formaat, naar mijn smaak iets beter dan mp4, maar wel wat grotere bestanden. Het verschil is echter moeilijk te zien. Experimenteer maar eens met een kort filmpje en bekijk het resultaat kritisch op je afspeel apparaat.

groet,

Rijk

hellen-blatter schreef op 04.04.2017 om 20:04 uur

Ja MP4 is inderdaad ook goed, maar ik begrijp niet waarom de AVI files zo groot worden, waar heb je zo'n grote file voor nodig? dv-avi krijg ik niet als optie te zien als ik ga exporteren. Ik heb ook de divx converter op mijn systeem geinstalleerd wat ook kleine files oplevert echter krijg ik bij exporteren niet de optie te zien om deze codec te gebruiken.

RiViS schreef op 04.04.2017 om 21:17 uur

Ja MP4 is inderdaad ook goed, maar ik begrijp niet waarom de AVI files zo groot worden, waar heb je zo'n grote file voor nodig?

Dat heeft te maken met hoeveel compressie er wordt toegepast. Bij de avi die jij hebt gekozen wordt wellicht in het geheel geen compressie toegepast en dat geeft onwijs grote bestanden.Ik zou die avi maar vergeten en gewoon mp4 gebruiken.

Als je nog wat wilt experimenteren met export instellingen, exporteer dan eens via Bestand/ Exporteren/ Video als... en maak je keuze. Je krijgt dan ook een scherm te zien waar je van alles nog kunt instellen.

groet,

Rijk

Voormalige gebruiker schreef op 05.04.2017 om 15:18 uur

Hallo Hellen,

Ik ben het met de bovenstaande antwoorden volmondig eens. 

Je vraag is, waarom AVI bestanden groter zijn dan bv. MP4. Stel je voor, dat je 10 velletjes A4 heeft volgeschreven met informatie (AVI), maar wanneer je dit nu in stenografie (MP4) zou doen, zou je bv. maar 4 velletjes A4 nodig hebben voor dezelfde informatie. Dus minder ruimte. Dit komt, omdat in stenografie, kortweg steno of kortschrift, de woorden als tekens wordt neergeschreven. Wel moet je deskundig zijn op dit te kunnen lezen (MP4 af te spelen). Beide methodes bevatten dezelfde informatie.

Ik hoop, dat deze simpele voorstelling / uitleg, je een indruk geeft. Daarom zijn de er codecs nodig. Een codec is soft- of hardware die toelaat data te coderen/decoderen of te comprimeren/decomprimeren 

Groet,

Rob  

hellen-blatter schreef op 05.04.2017 om 15:40 uur

Hallo Rob

Bedankt voor je uitleg. Het is duidelijk, maar ik heb toch nog een vraag : In het verleden heb ik ook gewerkt met Magix video en daarin kon ik bij het exporteren bv wel aangeven dat ik met divx wilde exporteren, waarom kan dat met deze software niet?

Groet Hellen

Voormalige gebruiker schreef op 05.04.2017 om 15:54 uur

Hallo Hellen,

Zelf heb ik nooit als divx geexporteerd. Wel heb ik dit gevonden. https://support2.magix.com/customer/nl/faq/hoe-exporteer-ik-een-film-naar-divx-xvid

Ik heb divx gedownload, maar deze codec moet je kopen. Ik overweeg om deze aan te schaffen. Xvid doet het wel na downloaden en installatie.

Succes,

Rob