Geluid snelheid varanderen?

Tjitte-Dijkstra schreef op 04.06.2022 om 14:05 uur

In een eerdere versie van Video de Luxe heb ik diverse keren een geluidsfile wat langzamer laten spelen, zodat de toonhoogte naar beneden ging. Kan dat niet meer in versie 2022?
(Voor de nieuwsgierigen: uit de nalatenschap van een familielid kwam een tape boven die was opgenomen op 4,75 cm/sec. Mijn taperecorder heeft als laagste snelheid 9,5 cm/sec. Na het digitaliseren van de opname moet die nu naar 50% van de snelheid worden omgezet. Heb ik andere software nodig, dan ooit?)

Reacties

mi-bo schreef op 04.06.2022 om 15:00 uur

@Tjitte-Dijkstra

Beste Tjitte.

Uw oproep aandachtig gelezen.

Gaat het over opgenomen beelden, met geluid probleem, of over geluid fragment opgenomen met een tape recorder of toch videorecorder analoog

Voor de taperecorder heeft MAGIX een programma save your tape, inclusief een geluid omzetter.

Vriendelijke groet

Michael

sipke schreef op 04.06.2022 om 16:20 uur

Ik heb nooit geweten dat je met VDL de snelheid van geluid aan kan passen. Als ik die wil veranderen gebruik ik audacity en gratis programma. Maar geluid met een snelheid van 4,75 cm per seconde kun je geen wonderen verwachten. Succes ermee.

Bol schreef op 04.06.2022 om 18:16 uur

@Tjitte-Dijkstra

Hallo Tjitte,

......(Voor de nieuwsgierigen: uit de nalatenschap van een familielid kwam een tape boven die was opgenomen op 4,75 cm/sec. Mijn taperecorder heeft als laagste snelheid 9,5 cm/sec. Na het digitaliseren van de opname moet die nu naar 50% van de snelheid worden omgezet.....

Als u dit doet via Effecten / Snelheid, dan kunt u het geluid langzamer of sneller laten lopen, maar dit kan alleen als er ook beeldmateriaal aan vast zit!!

Als u alleen het audiobestand op de tijdlijn zet, klik dan met de rechtermuisknop op het audiospoor en kies uit het pop-up menu Timestrech/resample...

Schuif het bolletje omhoog om te versnellen en omlaag om het geluid te vertragen. Als het geluid naar uw wens is, ga dan naar: Bestand / Film exporteren / Audio als Mp3 (Wave)

Succes,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 04.06.2022, 18:38, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Tjitte-Dijkstra schreef op 04.06.2022 om 19:35 uur

Rob,
Zeer bedankt. Met Timestrech kun je de lengte van de opname inderdaad vergroten. Helaas moet je het op "gevoel" doen, want de optie "halve snelheid" die normaal gesproken het geluid een octaaf lager zou maken, is er niet. Je kunt ook niet tijdens het verschuiven de balletjes op de tijdlijn zien hoe ver je bent. Maar hoe dan ook: ik ben erin geslaagd de 17 minuten op te rekken tot 34 minuten. De verrassing rond de opname is groot: er wordt in twee talen gezongen en gepraat.
Bedankt voor het meedenken.

Bol schreef op 04.06.2022 om 20:14 uur

@Tjitte-Dijkstra,

Hallo Tjitte,

Bedankt👍 voor uw terugkoppeling.

Als ik het goed heb gelezen, is het u toch met wat kunst- en vliegwerk gelukt om uw audiobestand op luistersnelheid te brengen. U hebt nu kunnen afluisteren wat er gezongen en gezegd wordt.

Met vriendelijke groet,

Rob ( forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-