geheugenbeslag pc

gpkhulsman schreef op 24.04.2022 om 20:42 uur

Ik verwerk een videofilm telkens met stukken van 30 minuten. Dat loopt soepeler. Ik heb alle updates geïnstalleerd, maar op enig moment, ik dacht sedert de voorlaatste, geeft video de luxe (2022) terugkerend, dat betekend zo om de 20 minuten, een geheugenprobleem. Bij normaal werken is er door video de luxe een geheugenbeslag van omstreeks 50%. Om de 20 minuten loopt dit om onduidelijke redenen op tot 85-90% gedurende een 5 tal minuten. Er wordt dan ook maximaal gebruik gemaakt van de harde schijf. Op dat moment wordt het programma natuurlijk onwerkbaar traag. Dit is behoorlijk hinderlijk. Voorheen met dezelfde PC nooit problemen mee gehad.

 

Reacties

Bol schreef op 24.04.2022 om 23:33 uur

Hallo @gpkhulsman,

Om u van een goed antwoord te kunnen voorzien, wat is uw PC configuratie?

  • welke versie Video Deluxe 2022 gebruikt u.
  • wat is de Windows versie 10 of 11
  • welke Processor
  • hoeveel RAM geheugen
  • wat is de type Grafisch kaart
  • wat is de opslag SSD of HDD schijven

Wat u zou kunnen doen is om Video Deluxe 2022 terug te zetten op de standaardwaarden. Als u dit nog niet gedaan hebt, ga dan naar: Bestand / instellingen / Programma-instellingen terugzetten op standaardwaarden.

Zijn de drivers van uw Videokaart wel up-to-date. Ga hiervoor naar de site van de videokaart leverancier en download en installeer hiervandaan dan de laatste videodrivers. Als u een NVIDIA kaart hebt, ga dan naar NVIDIA site. [Klik hier]

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 24.04.2022, 23:35, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

gpkhulsman schreef op 25.04.2022 om 15:31 uur

Video de luxe plus versie 21.0.2.138. Ik gebruik Windows 10. P

C 8 GB RAM, AMD Ryzen5 , 3.59 Ghz, NVidia GTX 1650 (met laatste update).

Opslag is een SSD schijf en HDD schijf.

Bol schreef op 25.04.2022 om 18:28 uur

Hallo @gpkhulsman,

Zelf heb ik geen ervaringen met AMD processoren. Maar zoals ik het kan beoordelen, zal de 8GB RAM werkgeheugen wel eens uw probleem kunnen zijn. U kunt deze (laten) upgrade tot 32 GB werkgeheugen.

Hebt u VDL 2022 al op de standaardwaarden teruggezet?

Met vriendelijke groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 25.04.2022, 18:51, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bushflyer schreef op 25.04.2022 om 19:20 uur

@gpkhulsman

Als het geheugenbeslag oploopt tot 95% en er is veel schijfactiviteit dan zou het zomaar kunnen zijn dat de PC staat te swappen (delen van het wel bezette maar niet actieve geheugen naar schijf verplaatsen om geheugenruimte te winnen). Inderdaad wordt de PC dan vaak onwerkbaar traag, Windows is niet zo sterk in swappen. Het betekent wel dat er een tekort is aan geheugen op dat moment, dus het geheugen is te klein. Dat swappen kan ook worden veroorzaakt door een of meer andere processen. Het kan de moeite lonen eens te kijken wat er op dat moment allemaal nog meer (in de achtergrond) draait en die "overbodige ballast" te stoppen. Of dat werkelijk een oplossing is moet uit de praktijk blijken. Maar zoals @Bol zegt: 8 Gb is aan de kleine kant.

Gr, Jaap

 

gpkhulsman schreef op 26.04.2022 om 18:30 uur

Terugzetten op standaardwaarden helpt niet. En er lopen ook niet veel extra processen. Een te klein geheugen lijkt daarmee inderdaad het meest voor de hand liggend. Ik ga dat eerst maar eens uitbreiden tot 32GB.

Allemaal hartelijk dank voor de snelle reacties!

Bol schreef op 26.04.2022 om 18:37 uur

Hallo @gpkhulsman,

Bedankt👍voor uw terugkoppeling. Laat het ons weten of de uitbreiding van het RAM werkgeheugen voor u de oplossing is.

Met vriendelijke groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 26.04.2022, 18:56, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

gpkhulsman schreef op 06.06.2022 om 18:48 uur

Hallo,

Ik heb het RAM geheugen uitgebreid, en het probleem doet zich inderdaad niet meer voor. Eind goed, al goed.

Bol schreef op 06.06.2022 om 18:53 uur

Hallo @gpkhulsman,

Het doet mij deugd om te lezen, nadat u uw het RAM werkgeheugen hebt uitgebreid, uw problemen voorbij zijn. Succes met het samenstellen van uw films

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 06.06.2022, 20:15, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-