....Ik heb mijn camera opnames omgezet naar mp4-formaat.....
Hiervandaan kan ik niet beoordelen of u werkt met VDL 15 uit 2009 of VDL 2015 uit 2015. Maar hebt u uw cameraopnames al eens geconverteerd met het Handbrake? Te downloaden via deze link Zo niet, probeer het eens.
De opnames werden vanop mijn Sony HD-camera via de 'PlayMemoriesHome'-software van Sony op mijn pc weggeschreven als M2TS bestanden, die ik dan via Wondershare UniConvertor naar MP4 heb omgezet. Wanneer ik zo'n MP4 afspeel via reguliere software (VLC-player, Windows MediaPlayer, ...) dan heb ik wél geluid, maar wanneer ik die importeer in MAGIX VDL dan hek ik géén geluid ...
Hallo Paul, zie even dit plaatje op te roepen door de Y toets te gebruiken en dan de tab Video/audio tab te kiezen daar staat een regel over audio die moet wel aan staan dus een vinkje zie plaatje Mvg Kees
Op mijn Windows 7 Machine MAGIX vdl15 prem van 2008 opgestart en kan zonder problemen van mijn Sony camera M2Ts bestanden inladen en speelt beeld en geluid af zonder problemen.
VDL15 uit 2008/ 2009 (11 / 12 jaar oud) is niet compatibel met Windows 7/8/10.
Het klopt, dat u uw m2ts / mp4 bestanden wel afspelen in VLC-player, Windows Media Player, etc.. Dit zijn programma's met hun eigen codecs.
....Wondershare UniConvertor naar MP4 heb omgezet......
Deze converter gebruik weer andere codecs dan bv. Handbrake. Vandaar dat ik u aanbeveelt om uw m2ts bestanden eens te converteren met Handbrake. Helaas, kan ik u niet garanderen, dat het nu wel lukt, maar het is het proberen waard. Niet geschoten is altijd mis.
Magix hebt na een van van hun laatste updates het volgende verwijderd:
het Uitgebreide audiopakket
AC-3 import/export op Windows 7 en 5.1 Surround export op Windows 8/10)
Dat het bij @mi-bo onder Windows 7 waarschijnlijk nog wel lukt, komt omdat bij hem het Uitgebreide audiopakket nog aanwezig is op zijn PC. Wanneer hij een schone W7 installatie zou doen, dan verdwijnt ook dit uitgebreide audiopakket van zijn PC.
Succes, Rob
PS. ik krijg VDL15 niet geïnstalleerd onder Window 10
Diverse keren gewijzigd i.v.m. aanvullingen en taalcorrecties
ik heb pas vorige week mijn VDL15 geinstalleerd op mijn Win10 pc (een paar maanden geleden vervangen), en die installatie verliep nochtans vlekkeloos.
Ik begrijp wel dat software van 12 jaar misschien niet super werkt op Win10 (op de Cd staat 'Win 2000 / XP / Vista), maar is er dan geen upgrade naar Win10 beschikbaar voor deze VDL15 ?
Of moet ik mij een compleet nieuwe versie aanschaffen ?
En welk is dan de betere/beste keuze ? Het moet wel betaalbaar blijven hé, ik ben maar een amateurke ...
Maar ik zal straks eerst het voorstel van Michaël eens uitproberen : de M2TS direct in VDL15 inladen in plaats van ze eerst te converteren naar MP4.
Alvast dank aan allen voor de tips, ik hou jullie op de hoogte ;-)
De programma's, zoals VDL15 plus/premium werden maar 2 jaar ondersteund. Vanaf VDL2017 worden deze nog maar 365 dagen na upgrade / nieuw aankoop ondersteund.
Via een omweg heb ik VDL15plus toch nog onder Windows 10 kunnen installeren en opstarten.
Wanneer ik nu een van mijn Sony mts-bestanden op de tijdlijn plaats, dan loopt VDL15 vast en ik moet het dan beëindigen met Ctrl+Shift+Esc.
Wanneer ik hetzelfde mts-bestand converteer met Handbrake, dan loopt VDL15plus niet vast en ik heb beeld en geluid.
Erg soepel loopt het bij mij nou ook weer niet, klapt er iedere keer op onverklaarbare wijzen eruit en moet het dan weer opnieuw opstarten.
Update ... goed nieuws, de werkwijze van Michael lijkt te werken ! Ik heb een M2TS-bestand geïmporteerd in VDL15 en beeld én geluid zijn top !! 👍
Ik ben nu álle files (van het huwelijk) aan het importeren en ga daarna aan de slag met de montage.
Bedankt allemaal voor de tips & voorstellen ! Ik blijf op dit forum actief want ik vermoed dat er nog wel (beginners-) issues gaan opduiken tijdens de montage 😉
Moest nu blijken dat er toch e.e.a. niet foutloos werkt, dat zit de aanschaf van een recente versie er wel aan te komen ...
Het doet mij deugd om te lezen, dat het bij u nu wel gelukt is. Maar of het ook echt foutloos blijft werken, daar zet ik mijn kanttekeningen bij. Maar goed, de tijd zal dat uitwijzen.
Heb alle fragmenten opgeladen maar wanneer ik nu in de werkbalk wil in- of uitzoomen, krijg ik een 'Out Of Memory' error in VDL15, terwijl er nog genoeg vrij geheugen is ...
Het is / was te mooi om waar te zijn. Tot 24-02-2021 hebt Magix een mooie aanbieding om VDL2021 premium aan te schaffen voor €89,99. Zie: versievergelijking.
ben dus ondertussen aan de slag met DVL Premium 2021 😉
Weet er iemand waar ik online tutorials kan vinden voor het gebruik van deze software ?
Ik denk dan vooral aan de basisacties : titels invoegen/aanpassen, overgangen invoegen, videoclips knippen/inkorten, audio tracks toevoegen, etc. Wat ik ook graag wil weten is of het mogelijk is om de toegevoegde achtergrondmuziek tijdelijk in volume te verminderen (terwijl vb. iemand iets zegt) en daarna het volume ervan terug op te voeren.
Bij deze wil ook een duit in het zakje doen. Zoals Bol al aanhaalde er is veel te vinden op youtube. Kijk ook eens naar het you-tube kanaal van Fred van Eck, onder tabblad video's, deze geeft voorbeelden hoe het één en ander werkt met uitleg.
Hallo Paul wat jij wilt bij een muzieknummer een tekst inspreken dit doe ik elke week voor mijn radioprogramma als je het audiospoor waar de muziek inzit selecteert en dan met de rechter muistoets klikken dan komt komt het window van figuur 1 op en dan het vinkje bij de pijl aanzetten dan verschijnt er boven in het spoor een groene lijn waar je met de muis over kunt zweven en dan wordt de muis wijzer een zwart pijltje en daar twee puntjes neerzet met de linker muistoets naast elkaar zet en dan kan je het tweede aangezette puntje naar beneden trekken en na de ingesproken tekst doe je het zelfde weer en je hebt wat je wilt.