Fotostory Deluxe 2019 + Opgepast met updateservice en eigendomsrechten

voyageur schreef op 04.09.2018 om 13:47 uur

Intussen is er de nieuwe Fotostory Deluxe 2019.

Ook nu zijn er weer bugs en fouten die met updates nog moeten opgelost worden. Zo kan je bvb. projecten gemaakt met een vorige versie (2017/2018) niet foutloos laden en bewerken. Best nog wat wachten om de versie 2019 te installeren is de boodschap. Waarom blijft Magix toch producten op de markt gooien die nog niet optioneel werken. Zijn het de gebruikers die telkens moeten testen? Waarna weliswaar oplossingen komen met updates.

Maar er is meer. Besef als je de update van bvb. Fotostory Deluxe 2019 installeert dat hij bij deze je vorig product de versie 2017/2018 overschrijft. Wil je terug naar je vorig product dan moet je de versie 2019 deinstalleren en je vorig product (2017/2018) terug installeren via je account onder ‘mijn producten’. Opgepast, je hebt dan terug de BASISVERSIE, voor zover je updateservice nog loopt kan je dan de laatste update van die versie nog installeren en je product blijven gebruiken zoals voorheen. Als je updateservice echter verlopen is dan blijf je dus zitten met de basisversie zonder updates. Veiligheidshalve kan je dat oplossen met vooraf een image van je ‘C-schijf’ te maken die je later terug kan zetten. Heel complex niet waar?

Maar dat is nog niet alles. Magix belooft weliswaar dat je producten blijven werken, zelfs als je de updateservice niet meer verlengd. Je product blijft immers je eigendom zeggen ze letterlijk. Dat is waar voor zo ver je PC niet crasht of je een nieuwe PC moet kopen. Want dan kan je enkel nog de basisversie installeren uiteraard zonder de noodzakelijke updates. Die updates zijn onontbeerlijk om je product optimaal te kunnen gebruiken want we weten intussen dat de basisversies bugs en fouten bevatten. Nochtans heb je daarvoor ook betaald. Ook die updates zijn in principe je eigendom want anders functioneert je systeem niet meer optimaal. Zo zou het moeten zijn.

Welnu in de gebruikershandleiding onder ‘updateservice’ (zie ingesloten jpg-bestand) staat in een rood kadertje juist het tegenovergestelde nl. “Let op: wanneer u de updateservice niet verlengt, functioneren de programma-updates ook na afloop van de 365 dagen. Zodra u het programma opnieuw installeert, zijn de updates uit deze periode niet meer inbegrepen. De software zal in dit geval naar de stand van het moment van registratie worden hersteld”. M.a.w. zodra je het programma moet herinstalleren zit je met de basisversie opgescheept.

Magix komt daarmee zijn verbintenis niet meer na. Dit is dan commerciële misleiding om je te verplichten een nieuwe versie te kopen. Waar is je eigendomsrecht dan?

Ik ben echt benieuwd wat de gebruikers, moderators en consumentenorganisaties hiervan denken en Magix doen inzien dat ze hier over de schreef gaan. Mijn vertrouwen in Magix na meer dan 10 jaar gebruiker te zijn heeft nu wel een ferme deuk gekregen.

Voyageur

Reacties

voyageur schreef op 08.09.2018 om 17:20 uur

Op 07/09/2018 deelde Mi-Bo het volgende mede: Sinds 05 -09-2018 een download update van 141 Mb versie 18.1.1.53. Het is opnieuw een hele waslijst van bugs en fouten die blijkbaar opgelost zijn.

Mi-Bo wat bedoel je met oude projecten kunnen nu in eenvoudige modus geladen worden?

Heel vreemd dat ik van niemand een reactie gekregen op mijn topic van 04/09 over de nieuwe versie 2019.

Nochtans bewijst deze waslijst dat het product dat Magix verre van optimaal werkt. Hetgeen in ik in mijn topic al heb aangekaart.

Ook wat de updateservice en eigendomsrechten betreft zou je toch verwachten dat er toch iemand wakker zou liggen. Hoe meer reacties zouden we samen Magix er kunnen van overtuigen dat updates waar je voor betaald hebt beschikbaar blijven. Naast de basisversie zijn die updates ook je eigendom.

Wie steunt deze vraag?

Voyageur

Bol schreef op 12.09.2018 om 18:44 uur

Hallo Voyageur,

Hierbij wil ik toch wel een reactie geven op uw topics.

Het is mij ook al meerdere keren opgevallen, dat Magix Duitsland zijn nieuwe programma's te snel uitbrengen. In uw geval fotostory 2019. Ik betreur dit zeer, zeker als u eenmaal geüpgraded heeft van fotostory 2018 naar fotostory 2019, u niet meer terug kan keren naar fotostory 2018 (inclusief updates) waarmee u reeds werkten. Fotostory 2019 overschrijft namelijk fotostory 2018. Als u naar mijn account / mijn producten gaat, dan kunt u nu nog alleen maar "photostorydeluxe2019_dlm.exe" downloaden en installeren. Als u het installatieprogramma "photostorydeluxe2018_dlm.exe" niet meer heeft, dan kunt u zelfs niet meer terug naar de standaardversie fotostory 2018.

Ik begrijp Magix Duitsland wel, dat ze vernieuwend willen zijn en dat ze het jaartal hebben weggelaten, omdat ze nu met een updateservice (v.h. updategarantie) zijn gekomen. Persoonlijk vind ik dit een hele goede zet. Echter, als je fotostory van vóór 2017 hebt / had gekocht, dan kan / kon je het basisprogramma via mijn account / mijn producten of de DVD versie, weer opnieuw installeren bij een crash of bij aangeschaft van een nieuwe PC en aansluitend na de basisinstallatie alle uitgegeven updates etc... weer downloaden en installeren, die in dat jaar zijn / waren uitgebracht.

Na het uitbrengen van fotostory in 2017, heb je echter deze mogelijkheden niet meer. Als de updateservice is verlopen, dan val je terug op het basisprogramma zonder alle uitgebrachte updates, waar je overigens wel voor betaald heeft.

Wat ik ook vreemd vind is, dat in de updateservice overeenkomst, tegenstrijdige dingen staat. De ene keer staat er: "Wanneer u afloop van de 365 dagen geen verlenging van updateservice wenst, verliest u de toegang tot nieuwe updates, inhoud en online diensten". In de rood omlijnde tekst spreek Magix zichzelf hier weer tegen.

Voor zover ik het nu kan overzien, blijft u altijd recht houden, op alle uitgebrachte updates, die voor het beëindigen van de updateservice zijn / waren uitgebracht.

Bij mij rijst nu ook de vraag: "Welke registratiedatum?". Is dit de registratiedatum, die staat vermeldt bij Mijn account / mijn producten of wordt hier de laatste updateservice datum bedoeld? Als Magix hier de registratiedatum bedoelt, dan wordt ik, als ik geen gebruikt meer maak van de updateservice, terug gezet naar Fotostory Deluxe 2017, terwijl mijn updateservice bv. is verlopen op 01-09-2018. Ik zou dan bij een crash of bij aanschaf van een nieuwe gekochte PC geen fotostory 2019 meer krijgen, maar alleen het Basisprogramma van 2017 of 2018 of 2019? Wie het weet mag het zeggen.

Op uw opmerking: "Heel vreemd dat ik van niemand een reactie gekregen op mijn topic van 04/09 over de nieuwe versie 2019", daar heb ik geen direct antwoord op. Ik heb daar wel zo mijn mening en gedachten over, die ik helaas niet goed kan verwoorden. Misschien een andere keertje.

Wat Mi-Bo (moderator) nu precies bedoelt met: "Oude projecten kunnen nu in eenvoudige modus geladen worden?", heb ik het antwoord ook niet op. Zelf heb Ik het vermoeden, dat fotostory 2019 in een soort modus gaat, waarin u dan uw oudere projecten foutloos kan ingelezen en bewerken. Misschien dat Magix hier wat duidelijk in kan verschaffen.

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 12.09.2018, 18:47, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

voyageur schreef op 12.09.2018 om 19:47 uur

Dag Rob

Ik ben gelukkig dat er toch iemand de moeite heeft genomen om op mijn topics te reageren.

En dit illustreert perfect dat er wat mis is bij Magix.

Ik hoop dat ze onze topics lezen en zullen reageren. Ik heb trouwens de klantendienst van Magix hierover aangeschreven maar tot nu nog geen antwoord ontvangen. Als ze dit niet oplossen dan gaan ze hun oude klanten niet gelukkig maken en gaan die ook afhaken.

Nochtans heeft Magix prachtige producten, anders zouden we er geen 10 jaar en meer mee werken en telkens weer een nieuwe versie aankopen of ons updateservice abonnement verlengen.

En als ze vernieuwend zijn, halen we daar voordelen uit en worden zelf vernieuwend in onze creaties. Daar is dus niets mis mee. Maar als deze vernieuwingen leiden tot problemen dan ben ik daarmee niet meer akkoord.

Zoals zovele gebruikers wil ik naast het vernieuwende ook verder kunnen werken met oudere versies waarin ik projecten heb gemaakt en die ik daarin nog wil actualiseren. Met de huidige politiek van Magix gaat die mogelijkheid totaal verloren. We weten immers uit ervaring dat oudere projecten moeilijk te laden zijn in een nieuwe Magix versie.

Hopelijk gaan er nog reacties komen op onze topics en Magix doen inzien dat ze een loopje nemen met hun belofte dat een oudere versie blijft werken. Ook na het vervallen van de updateservice.

Dat je na het vervallen van de updateservice geen updates meer krijgt voor nieuwe producten is evident. Maar hetgeen waarvoor je hebt betaald moet beschikbaar blijven.

Warme groet,

Voyageur