Fotostory de luxe 2015,

jcdegraaf schreef op 25.12.2016 om 17:26 uur

Ik heb enkele filmfragmenten in een project gezet. Nu wil graag het geluid met bewerken, met de externe geluidsbewerking. ( dit zat in de versie van 2009 die ik tot voor kort gebruikte, ik klikte dan rechts op het fragment) Helaas kan ik het in de versie van 2015 niet vinden. Ik wil namelijk het geluid exporteren om het daarna onder een aantal foto's te zetten in hetzelfde project. In versie 2009 ging dit perfect.. Wie helpt?

 

Reacties

mi-bo schreef op 26.12.2016 om 12:00 uur

jcdegraaf,

versie foto story 2009 heb ik niet meer op mijn Pc staan, een optie het project waar beeld en geluid opstaat. als dit mer de cursor helemaal naar beneden wordt geschoven, dan hoort u alleen maar geluid, dit evt kopieren en onder de foto plakken.

gr

Michael

RiViS schreef op 26.12.2016 om 17:00 uur

Hallo JC,

Even ter aanvulling: In jouw versie 2015 gaat geluid bewerken als volgt: Rechtsklik op het fragment/ zet de muiswijzer op "Audio en golfvorm aanmaken"/ klik op "Geluidsoptimalisatie".

Er is ook een sneltoets voor: Shift + W (dan wel eerst het fragment activeren met muisklik).

groet,

Rijk

jcdegraaf schreef op 29.12.2016 om 10:34 uur

Dank jullie wel Michael en Rijk. Kennelijk ben ik niet duidelijk geweest in mijn vraagstelling. Ik sluit hier bij 2 schermafbeeldingen in dat zal hopelijk meerdere dingen duidelijk maken.

Fragment 1 is van Foto's op CD en DVD (versie) 2009 waarop duidelijk een geluidsspoor te zien is van het filmfragment. Als ik op dit spoor rechtsklik krijg ik afbeelding 2. Waar op staat geluidsbewerking extern. nr. 3 laat het gluidspoor zien wat ik wil bewerken en dit kan ik vervolgens op slaan als wav. of mp. onder evt. een ander naam. Bij foto 2015 is het heel anders. foto 4 is van film fragment, foto 5 van rechtsklik i0 filmfragment( zie het verschil in grootte van het geluidspoor) bovendien geen apart spoor, foto 6 na rechts klikken en 6a van vervolg. Dus geen mogelijkheid om extern het geluid te bewerken. Mijn vraag is hoe kan ik dit dus wel doen?

Hopelijk is mijn vraagstelling nu duidelijker. Met andere woorden hoe extraheer ik het geluidvan een bepaald filmfragment om extern te bewerken. Bij voorbaat dank. Ingrid de Graaf

RiViS schreef op 29.12.2016 om 12:42 uur

Hallo Ingrid,

Je screenshots zijn duidelijk. Het externe bewerken van het geluid in versie 2009 wordt zo te zien gedaan met Magix Music Editor 3, met het bekende scherm waar je kiest tussen Dehissing, Denoising etc.

In versie 2005 zit diezelfde mogelijkheid intern, zie jouw screenshot 6a. Mijn vraag is dan: waarom zou je de bewerking nog extern willen doen als het intern al aanwezig is?

Voor geluid extraheren zie ik niet zo gauw een mogelijkheid, bij Bestand? Exporteren wordt die tenminste niet gegeven (dit kan wel bij b.v. Video deLuxe).

groet,

Rijk

 

jcdegraaf schreef op 29.12.2016 om 15:25 uur

Dank je wel Rijk. Ja waarom zou ik willen extraheren? Omdat ik onder foto's die in dezelfde periode gemaakt zijn ook hetzelfde geluid zou willen zetten als bij de filmopnames. B.v. De Maasai hebben speciale dansen en liederen, dan kun je niet zo maar onder foto's een leuk rock nummer onder zetten :) Ik heb een oplossing gevonden. dwz. Ik heb de 2009 editie op een externe schijf gezet en kan op deze manier wel iets aan geluid kopieeren. Het is wat omslachtig, maar het werkt op die manier wel aardig. Dank voor je bijdrage.

Groet Ingrid ( p.s een goede jaarwisseling)