Fotoformaat 3:2

NicoC schreef op 10.03.2014 om 22:59 uur

Hallo,

Ik heb pas Magix Fotostory aangekocht nadat ik enkele jaren geleden de video Deluxe nog heb gebruikt met grote tevredenheid.

Het is dus uiteraard de bedoeling om nu Slideshows van mijn foto's te maken.  Ik fotografeer met een DSLR camera, dus in het fotoformaat 3:2.  Ik stel nu vast dat bij het starten van een project in Fotostory, ik enkel de keuze heb tussen formaat 16:2 of 4:3.  Is er dan geen mogelijkheid voor het starten van een project in mijn fotoformaat (3:2) ?   Ik dacht toch dat een programma bedoeld om foto's te verwerken dan ook alle fotoformaten zou kunnen verwerken ? Of hoe lossen jullie dat op ?

mvg,

NicoC

Reacties

RiViS schreef op 11.03.2014 om 12:06 uur

Hallo Nico,

De vraag: 16:9 of 4:3 slaat niet zo zeer op het input(foto)formaat als wel op de output. De output wordt een film en volgens de huidige standaarden zal die één van deze beide formaten hebben. In zo'n film zal ofwel een deel van de (afwijkende) foto wegvallen, ofwel zie je een zwarte rand.

Bij de keuze kun je  aanvinken of het beeld automatisch moet worden uitgevuld, hetgeen dan leidt tot wegvallen van een deel van de foto's.

Theoretisch zou je de foto's ook nog beeldvullend kunnnen maken in één richting, zodat je geen zwarte rand krijgt, maar het lijkt me dat je dat niet moet willen, gezien de onvermijdelijke vervorming van het beeld.

groet,

Rijk

benvo schreef op 14.03.2014 om 10:22 uur

Hallo Nico,

Ik heb bij het maken van Slideshows wel een foto's van een afwijkend formaat zodat er zwarte randen zijn te zien.

Vul deze door een achtergrond toe te voegen in kleur of met video.

i.p.v. zwart.

Dit o.a pas toegepast na het omzetten van een powerpoint bestand naar WMv en slideshow van gemaakt.

Zeer teverden resultaat met het uitvullen van de zwarte randen hierbij.

Succes,

Benvo