filmpje in tekstballon

plagge schreef op 05.07.2022 om 16:16 uur

Ik wil het volgende in de film. Iemand kijkt naar boven en in een tekstballonnetje zie je dezelfde persoon maar dan zingend. Is het mogelijk om de film " achter de wolk" te laten afspelen zodat het wit helemaal gevuld wordt met het filmpje en de contouren van de wolk als afscheiding dienen? Ik ben benieuwd. Groet, Geertjan

Reacties

Bol schreef op 06.07.2022 om 18:30 uur

@plagge

Hallo Geertjan,

Uw wens om een filmpje in de tekstballon "Wolk" te zetten is mij tot op heden (nog) niet gelukt. Maar misschien is dit ook wat voor u.

Zo heb ik het gedaan:

  • met Paint.net heb ik een tekstballon gemaakt
  • daarna heb ik Video Deluxe opgestart.
  • op spoor 1 een foto gezet. (mijn sterrenbeeld "leeuw")
  • op spoor 2 het invulfilmpje gezet
  • op spoor 4 de tekstballon

Demofilmpje

Eindresultaat

Mocht u nog vragen hebben, laat het mij weten.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 06.07.2022, 18:46, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

plagge schreef op 06.07.2022 om 22:20 uur

Dank je wel Rob dat is wat ik bedoelde. Bedankt voor de duidelijk gedocumenteerde uitleg. Ik kan er mee aan de slag.

Groet, Geertjan

Bol schreef op 06.07.2022 om 22:58 uur

@plagge

Hallo Geertjan,

Bedankt👍 voor het compliment, dat u mijn antwoord een duidelijk gedocumenteerde uitleg vindt. Het doet mij deugt om te lezen en te vernemen, dat u met mijn gegeven antwoord verder aan de slag kan.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 06.07.2022, 23:36, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

FriSe schreef op 07.07.2022 om 11:51 uur

Hallo Geertjan en Rob,

Ik heb het opgelost door het toepassen van een masker. Je dient dit masker eerst zelf wel te ontwerpen in een fotobewerkings programma.

De werkwijze:

1. Zet object 1 op het eerste en tweede spoor (video +audio).

2. Zet object 2 op het vierde en vijfde spoor (video +audio).

3. Plaats hier tussen in (spoor 3) het zelf ontworpen masker en pas de lengte hiervan aan.

4. Activeer het zelf ontworpen masker en ga vervolgens naar “Effecten”-->”Video effecten”-->”Chroma key”.

5. Klik hier op “Alfa”. Onmiddellijk zie je in de “Monitor” dat het onderliggende spoor in het witte deel van het masker tevoorschijn komt. Tegelijkertijd wordt ook het “Pijltje” zichtbaar. Aan de benaming van het masker wordt het woord “Alpha” toegevoegd.

6. Door de “masker hendel” naar boven of beneden te verschuiven kan de transparantie worden ingesteld.

7. Nu is het alleen nog zaak dat het masker op de juiste plaats wordt gezet en de gewenste grootte krijgt. Activeer daartoe het masker weer. Ga naar “Effecten”--> ”Weergave/animatie”-->” Grootte/Positie/Rotatie”. Breng hiermee de gewenste wijzigingen aan.

8.Evenzo dient van het onderliggende spoor het juiste beeldfragment gekozen te worden dat zichtbaar moet worden in het witte deel van het masker. Activeer daartoe het onderliggende spoor. Ga naar “Effecten”--> ”Weergave/animatie” -->” Grootte/Positie/Rotatie”. Breng ook hier de gewenste wijzigingen aan.

9. Controleer door het object af te spelen of de aangebrachte wijzigingen naar tevredenheid zijn.

Succes met deze methode!!

gr. Frits

plagge schreef op 07.07.2022 om 17:34 uur

Hallo Frits, Ik heb Rob zijn oplossing tot grote tevredenheid gebruikt.. Jouw bijdrage doet mij vermoeden dat we er op het forum weer kunnen beschikken over een nieuwe deskundige die zich graag vastbijt in een probleem. . Een hele mooie ontwikkeling en alvast bedankt voor deze bijdrage Frits.. Groet, Geertjan