Als ik het goed heb begrepen,zijn het oude bestanden die goed op de harde schijf staan,met importeren in MAGIX Vdl zijn de beelden gekanteld ,is dit correct.
Uw probleem komt mij zeer bekend voor. Gebruikt u soms horizontale en verticale opnames? Als ik een verticale opname eerst op de tijdlijn zet en daarna een horizontale opname, dan draait bij mij de horizontale opname 90 graden. zie afbeelding.
Beeld 1 is een MP4 bestand verticale gefilmd met mijn telefoon.
Beeld 2 is een MTS bestand gefilmd met mijn Sony camera
Voor zover ik het kan beoordelen is dit een bug in het VDL programma. Dit probleem los ik op door Effecten - Weergave/animatie - Rotatie/spiegeling.
Ik heb dit geprobeerd en krijg de film horizontaal, maar het beeld is te klein. Moet daarna de film beeldvullend trekken, maar die loopt dan hortend en stotend. Is niet echt een oplossing.
Ik kan beter Vdl opnieuw installeren of teruggaan naar een oudere versie. Dit is zeer irritant.
Ik heb er (nog) geen verklaring voor, dat als u Rotatie/Spiegelen toepast, uw film wel horizontaal komt te staan maar dan kleiner en u de film beeldvullend moet trekken. Voordat u Magix Video Deluxe opnieuw installeert, kunt u nog eens het volgende proberen, als u dit nog niet gedaan hebt.
Doe het volgende:
ga naar bestand / instellingen / programma-instellingen terugzetten op de standaardwaarden
Heeft niet geholpen. Het vreemde is dat niet alle opnames kantelen. En als het niet via importeren lukt ,lukt het soms wel via kopiëren. Meerdere opnames tegelijk invoegen probeer ik al helemaal niet meer.
Ik ga er even vanuit, dat u VDL 2021 op uw PC hebt staan. Wat u nog eens zou kunnen doen, is om het videodeluxe.ini bestand te verwijderen. Deze zou wel eens corrupt zijn geworden. Let op!! Nu wordt naast de programma-instellingen ook uw persoonlijke instellingen gereset. Wanneer u VDL 2021 weer opstart, dan worden dit bestand weer automatisch aangemaakt.
Ik ben er achter gekomen dat ik geen Mp4 filmpjes moet invoegen. Deze opnames heb ik moeten kantelen om ze horizontaal te krijgen. Dit geeft verstoring in het maken van de film. Geen gekantelde Mp4 filmpjes en alle opnames worden horizontaal geïmporteerd. Ik ben een blij mens. Hartelijk dank voor het meedenken.