Export advies AVCHD surround en XAVC S HD

PriscillaV schreef op 10.10.2022 om 16:04 uur

Hi, 

Onlangs heb ik mijn video deluxe premium geüpgrade naar 2021 (21.0.2.138) en kwam ik erachter dat het exporteren van surround via de mpeg-4 optie niet meer mogelijk is. Nu heb ik het een en ander gegoogled over filmkwaliteit, export mogelijkheden en m'n camera instellingen. Maar eerlijk gezegd zie ik, als niet-pro zijnde, door de bomen het bos niet meer. 

Ik film nu met een Sony FDR-AX53, gewoon hobbymatig wat vakantiefilmpjes. Afhankelijk van wat ik film, heb ik bedacht dat ik deze instellingen zou willen gebruiken:
1) Wanneer ik surroundgeluid belangrijker vind dan beeldkwaliteit: 
AVCHD - 50i - FX highest Quality - Dolby Digital 5.1 - 1920x1080 - 24Mbps - m2ts formaat

2) Wanneer ik beeldkwaliteit belangrijker vind dan surroundgeluid:
XAVC S HD - 50p - stereo - 1920x1080 - 50Mbps - mp4 formaat

Nu is mijn vraag: wat is de beste manier om mijn films te exporteren met zoveel mogelijk het behoud van de originele video en geluidskwaliteit (surround)? En wat betreft de export naar surround, kan ik dan beter teruggaan naar de oude vdl versie of biedt de nieuwe versie een goed alternatief? Ik wil de films gewoon direct op m'n tv af kunnen spelen en heb niet de intentie om ze te branden naar DVD of Blu ray (ivm output formaat).

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

Groetjes,
Priscilla

Reacties

mi-bo schreef op 10.10.2022 om 16:30 uur

@PriscillaV

"Onlangs heb ik mijn video deluxe premium geüpgrade naar 2021 (21.0.2.138)"wanneer was dat.

Moet dit niet zijn naar MVDL2023, daar dit programma geen problemen heeft met "Sony FDR-AX5"

Toevoeging om 16..50 uur

Is na de upgrade ook de Grafische (video)kaart via de fabrikant geüpdatet

Gr

Michael

Wijziging aangebracht i.v.m meer info

Bol schreef op 10.10.2022 om 19:23 uur

@PriscillaV

Hallo Priscilla,

Welkom op het forum voor en door Magix gebruikers. 
Op dit forum helpen forumleden elkaar, maar het staat wel geheel los van Magix Support.

....Onlangs heb ik mijn Video Deluxe premium geüpgraded naar 2021 (21.0.2.138)....

Voor zover ik het hiervandaan kan beoordelen, hebt u Video Deluxe 2021 versie 20.0.1.65 geüpgraded naar Video Deluxe 2022 versie 21.0.2.138 (laatste versie).

...Ik kwam erachter dat het exporteren van Surround via de mpeg-4 optie niet meer mogelijk is....

Dit kan wel eens kloppen. Op 28-10-2020 hebt Magix Video Deluxe geactualiseerd van versie 20.0.1.65 naar Versie 20.0.1.73 de volgende veranderingen doorgevoerd:

  • Opgelost: Foutieve indeling van de bestanden in het scèneoverzicht na "Drag & Drop".
  • Opgelost: Vervormingen in verticale video's wanneer "prestatie-optimalisatie" is geactiveerd.
  • Verbeterd: Frameratedetectie voor MXF-bestanden.
  • Verbeterd: Invoer van negatieve waarden voor "OpenFX-effecten" is nu mogelijk.
  • Verwijderd: "Uitgebreid audiopakket"
  • Verwijdert: AC-3 import/export op Windows 7
  • Verwijderd: 5.1 Surround export op Windows 8/10)
  • Verwijderd: Importeren/exporteren van bestanden via "MAGIX Intermediate codec"

 

1)...Wanneer ik surroundgeluid belangrijker vind dan beeldkwaliteit: AVCHD - 50i - FX highest Quality - Dolby Digital 5.1 - 1920x1080 - 24Mbps - m2ts formaat....

Als alternatief zou u uw MVP projectbestand als een WMV bestand kunnen exporteren.

2) ....Wanneer ik beeldkwaliteit belangrijker vind dan surroundgeluid: XAVC S HD - 50p - stereo - 1920x1080 - 50Mbps - mp4 formaat....

Dat is dan mogelijk, alleen het geluid is dan stereo.

Het bovenstaande geldt ook voor Video Deluxe 2023!!

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

 

Laatst gewijzigd door Bol op 10.10.2022, 19:29, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 10.10.2022 om 22:44 uur

@PriscillaV

Hallo Priscilla,

.....Nu is mijn vraag: wat is de beste manier om mijn films te exporteren met zoveel mogelijk het behoud van de originele video en geluidskwaliteit (surround)?

Het antwoord is om uw MVP projectbestanden te exporteren als een WMV bestand, zoals ik reeds hebt aangegeven.

....En wat betreft de export naar surround, kan ik dan beter teruggaan naar de oude vdl versie of biedt de nieuwe versie een goed alternatief?....

Als u een MVP projectbestand wilt exporteren als een MP4 bestand (5.1 surround), dan moet u inderdaad terug naar een eerdere Video Deluxe versie. Het alternatief is te exporteren als een WMV bestand.

U zou dit zelf het beste kunnen uitproberen door hetzelfde MVP projectbestand op beide manieren te exporteren en dan af te spelen op uw TV. Kijk en luister of u grote verschillen waarneemt.

Succes,

Rob (forum moderator)

Gewijzigd i.v.m. verbeteringen en aanvullingen

Laatst gewijzigd door Bol op 11.10.2022, 00:31, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

PriscillaV schreef op 12.10.2022 om 17:25 uur

Bedankt voor jullie reacties!

Wat betreft de versies kan Rob wel is gelijk hebben. Ik dacht dat 21 stond voor 2021. De upgrade heb ik inderdaad onlangs pas uitgevoerd, omdat ik nog bezig was met een project die ik eerst af wilde maken. Versie 2023 heb ik nog niet aangeschaft, maar ik was ook in de veronderstelling (zoals Rob ook aangeeft), dat voor het exporteren met surround geluid de nieuwe versie niet anders werkt. Upgraden van m'n grafische kaart heb ik niet gedaan, ik weet niet of dit uberhaupt nog mogelijk is. Ik werk nu op een 10 jaar oude laptop met Windows 10 die met wat moeite de bewerking van XAVC S HD aankan, dus ik denk dat het dan uiteindelijk een upgrade van m'n laptop moet gaan worden. Voor nu is het nog wel even werkbaar.

@Rob, uit uw reactie maak ik op dat het exporteren naar WMV in de nieuwere Video Deluxe versies niet perse slechter hoeft te zijn dan de export naar m2ts of mp4 in de oude versie. Klopt dat?

Exporteren op de oude manier lukt me niet meer, omdat het uitbreidingspakket voor de audio niet meer gedownload wil worden. Ik kan natuurlijk wel gewoon vergelijken met het origineel op m'n camera, dus ik zal een export naar WMV is gaan testen.

Groetjes,
Priscilla

mi-bo schreef op 12.10.2022 om 17:39 uur

 

@PriscillaV

Na uw reactie,

"Exporteren op de oude manier lukt me niet meer, omdat het uitbreidingspakket voor de audio niet meer gedownload wil worden"

Misschien komt u hier verder mee

https://www.magix.info/nl/forum/geen-audio-meer-mts-bestanden-na-herinstalleren-van-vdl-2016--1306496/

Gr

Michael

Bol schreef op 12.10.2022 om 18:21 uur

@PriscillaV

Hallo Priscilla,

Bedankt voor uw positieve reactie.

Helaas is de link, die hierboven staat niet voor u van toepassing VDL2022. U kunt gewoon MTS bestanden met geluid op de tijdlijn zetten, alleen u kunt uw MTS bestanden niet exporteren als 5.1 dolbly surround. Wel als stereo als een m2ts of een mp4 bestand.

Zoals ik al eerder schreef, hebt Magix Duitsland de mogelijkheid om te exporteren als 5.1 Surround in Windows 8/10 vanaf VDL2021 verwijderd.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 12.10.2022, 18:47, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 12.10.2022 om 18:33 uur

@PriscillaV

Hallo Priscilla,

VDL2023 zal niet soepel lopen op uw laptop van 10 jaar oud. Zie SYSTEEMEISEN.

.....@Rob, uit uw reactie maak ik op dat het exporteren naar WMV in de nieuwere Video Deluxe versies niet perse slechter hoeft te zijn dan de export naar m2ts of mp4 in de oude versie. Klopt dat?..... Voor uitleg lees deze link: Wat is een betere keuze, WMV of MP4?

Succes,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 13.10.2022 om 13:32 uur

@PriscillaV

Een vraag ivm 5.1 surround, dit kunt U opnemen met Sony FDR-AX53 volgens de beschrijving, heeft U bij instellen van deze optie ook apart een dubbele microfoon ( linker & rechter kanaal opname) aangesloten.

Als dit niet zo is, zal U eruit van moeten gaan dat de opname dolby surround 5.1 is er niet is. zoals eerder door mij omschreven zit de mogelijkheid exporteren 5.1 surround wel in MVDL 2023 Prem als U gebruik heeft gemaakt van de speciale microfoon linker-rechter kanaal opname

Gr

Michael

Wijziging aangebracht i.v.m meer info

Bol schreef op 13.10.2022 om 23:25 uur

@PriscillaV

Hallo Priscilla,

In VDL 2021 | 22022 | 2023 is het niet mogelijk om een MVP projectbestand te exporteren als een m2ts 5.1 surround bestand (6 kanalen).

Zelf film ik altijd met mijn Sony camera als MTS 5.1 surround bestanden. Als ik deze op de tijdlijn van VDL 2021 | 2022 | 2023 zet, dan kan ik deze mts-bestanden zonder problemen als een mp4 of m2ts bestand exporteren, alleen de audioweergave is dan stereo. Als ik mijn mts-bestanden extraheert als Surroundkanalen, dan kan ik deze wederom als een mp4 of m2ts bestand exporteren, maar de audioweergave is en blijft stereo.

Als u als een m2ts 5.1 surround bestand (6 kanalen) wilt exporteren, dan moet u uw MVP projectbestand exporteren via Bestand / film exporteren / Windows Media Export.... Bij het afspelen van dit wmv-bestand is de audioweergave 5.1 surround. (6 kanalen). Zie de afbeeldingen.

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid /moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 13.10.2022, 23:30, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

PriscillaV schreef op 23.10.2022 om 20:50 uur

Het duurde even, maar ik heb eindelijke tijd gehad om het een en ander te testen.

Het exporteren naar WMV met surround geluid werkt, ik hoor geen verschil met de export naar m2ts. Alleen is de beeldkwaliteit wel minder helaas.
Ik heb wat verschillende instellingen geprobeerd voor de beeldkwaliteit, maar heb nog niet de juiste combinatie gevonden. Dit is wat tot nu toe het beste resultaat geeft (maar nog steeds van mindere beeldkwaliteit is):

Met een bestandformaat van 250MB in WMV formaat tegenover 246MB in m2ts formaat.
Vervolgens heb ik de m2ts settings geprobeerd over te nemen:

Maar dat geeft een error:


Daarnaast moet ik opmerken dat onze Philips tv geen directe ondersteuning biedt voor het afspelen van WMV bestanden, terwijl dit wel het geval is voor m2ts bestanden. Ik dacht daarom de VLC app te downloaden, maar die ondersteund weer geen surround geluid. Uiteindelijk heb ik de video in de Mediaplayer app van onze Xbox succesvol kunnen afspelen inclusief surround geluid.

Groetjes,
Priscilla