Deel vd Magix-Vita Instruments werkt niet meer-Samplitude 2021+Mmaker

jan99 schreef op 07.03.2022 om 15:26 uur

Software: Samplitude Music Studio (2021) en Musicmaker (2021 Premium, recente update naar '30').
Hardware: Windows 8.1 Pro + Intel Core i7.

'All of a sudden' werken een zevental Vita-instrumenten niet meer. Een 'could not find the file' melding wordt gevolgd door 'file currently not available'. Zoeken met Windows Explorer levert inderdaad 0,0 op (de hele C- en D-schijf doorzocht).

Na doorstarten van de foutmeldingen heb ik wel een (werkende) GUI, maar geen geluid. Bij MusicMaker hetzelfde probleem, met dezelfde instrumenten. 'Sounds familiar'?
Alle andere instrumenten functioneren normaal, ook de externe, en ook de 'basis'-Vita.
Een goede week geleden (26 februari) heb ik Mmaker30 (update, Premium) geïnstalleerd, die dezelfde VSTi's gebruikt, maar tot 6 maart was dat geen enkel probleem.
Het gaat om de volgende 7 instrumenten: analog synths, analogs synths2, century keys, cinematic synth, saxophonia, upright bass, en world percussion.
Resetten vd plugingegevens (via MusicMaker) haalt niets uit. Afzonderlijk opnieuw installeren of downloaden vd betreffende instrumenten is tot nu toe niet gelukt...
Hopelijk is er een oplossing zonder de hele boel opnieuw te moeten installeren?

Reacties

mi-bo schreef op 07.03.2022 om 16:25 uur

@jan99

Beste Jan,

Geen instrumenten

misschien heeft u hier iets aan wel instrumenten

klik hierop, en kan VST geactiveerd worden

VST. instrumenten ( V)

Vriendelijke groet

Michael

2 x Wijziging aangebracht i.v.m meer info ( V )

jan99 schreef op 07.03.2022 om 17:01 uur

Beste Michael.

dank voor de reactie. De schermwisseling in MMaker is mij bekend. Punt is dat de betreffende 7 instrumenten (ook) in MMaker wel gewoon in beeld zijn, maar (ook) daar (net als in Samplitude) geen enkel geluid meer geven.
Eén verschil met Samplitude: in MMaker doet het 'demo-melodietje' het nog wel. Maar ergens in de 'routing' naar het geluid gaat het helemaal verkeerd...maar waar?

mi-bo schreef op 07.03.2022 om 17:40 uur

@jan99

Beste Jan,

misschien een optie, bestand, instellingen, programma instellingen herstellen

dan komt U hier terecht , na welkom en invullen van naam, hier alles getest worden en daarna was geluid van piano goed en ook VST instrumenten, kon opgenomen worden

Vriendelijke groet

Michael

Bol schreef op 07.03.2022 om 18:12 uur

@jan99

Hallo Jan,

Probeer eens het volgende:

• Start MMM versie 30.0.4.44
  • klik op: de sneltoets "P"
  • Klik op: Store opruimen en Soundpools opnieuw inlezen....
  • klik op: Reset (nu worden alle programma instellingen op de standaardwaarde)

Met vriendelijke groet,

Rob (moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 07.03.2022 om 18:30 uur

@jan99

Hallo Jan,

Als mijn het bovenstaand antwoord niet oplossing is, doe dan eens het volgende:

• Start MMM versie 30.0.4.44
  • Klik op: de sneltoets "P"
  • Klik op het tabblad Directory's
  • Klik op: Reset VST-plug-ingegevens..

Met vriendelijke groet,

Rob (moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 07.03.2022, 18:32, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 07.03.2022 om 19:33 uur

@jan99

Hallo Jan,

Ik heb nog even verder gekeken en zag dat bij mijn de volgende instrumenten staan in:

Met vriendelijke groet,

Rob

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 07.03.2022 om 19:54 uur

@jan99

Hallo Jan,

....Software: Samplitude Music Studio (2021) en Musicmaker (2021 Premium, recente update naar '30')....

Ik zie dat u nog onder Windows 8.1 Pro werkt. Uw probleem kan wel eens hierin zitten. Ik heb zo'n vermoeden, dat MMM versie 30.0.4.44 niet meer compatibel is met Windows 8.1 pro. Zie deze link: Magix Music Maker - technische gegevens.

Met vriendelijke groet,

Rob

PC -1-

PC -2-

jan99 schreef op 07.03.2022 om 20:07 uur

Beste Rob en Michael,

dank voor de adviezen. Een deel daarvan had ik al meerdere keren geprobeerd (m.n. reset plugingegevens). De andere adviezen (store opruimen en programma-instellingen op standaardwaarden zetten) heb ik ook geprobeerd. Dat maakte wel heel aardig schoon (mijn Premium was ineens weer 'free'😉)
Afijn, dat was na inloggen allemaal snel weer op orde...maar de betreffende 7 instrumenten blijven het 'vertikken'. Toch vreemd dat alle anderen (bijna 50 stuks) het wel normaal doen. Ook als ik op C:\Users\Public\Documents\MAGIX\Common\MxSynth de diverse instrumenten (cfg en andere bestanden ) vergelijk, zie ik geen enkel verschil tussen werkende en niet werkende instrumenten.
Vreemd blijft natuurlijk ook dat het allemaal op (het veel stabielere) Samplitude begonnen is. Ik begin te vrezen dat de-installeren enz. toch de enige optie gaat zijn....

jan99 schreef op 07.03.2022 om 20:13 uur

Dag Rob, dat is schrikken....en ook heel raar. Met Samplitude heb ik helemaal niets gedaan (die draait al bijna 2 jaar probleemloos in de huidige versie). MusicMaker is een 'gewone' update, waarbij geen enkele waarschuwing is gegeven over het gebruikte OS. Goed, updaten naar W10/11 is het ergste niet, waarschijnlijk, maar ik denk dat ik toch eerst de 'techneuten' van Magix zelf eens ga vragen (er van uitgaand dat jullie niet van 'de firma' zijn... )

mi-bo schreef op 07.03.2022 om 20:37 uur

@jan99

Beste Jan,

Wij zijn niet van MAGIX, maar freaken die als hobby hebben met MAGIX producten experimenteren, en zover onze kennis gaat MAGIX gebruikers hun problemen proberen op te lossen.

Via infoservice@magix.net kunt U MAGIX support bereiken..

sc6

Vriendelijke groet

Michael

Bol schreef op 07.03.2022 om 20:43 uur

@jan99,

Hallo Jan,

Wij, als moderators zijn niet in loondienst van Magix Duitsland. Dit is een forum voor en door Magix gebruikers, die elkander proberen te helpen. Zie onze: Communityregels. Ik kwam er vandaag ook pas achter, dat MMM de systeemeis hebt veranderd naar Windows 10 | 11. Ik had u al willen doorsturen naar Magix Support, maar u doet het al. Laat het forum weten wat u als antwoord heb gekregen van Magix.

Alvast bedankt, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 07.03.2022, 20:44, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 07.03.2022 om 20:59 uur

@jan99,

Hallo Jan,

Zie ook deze afbeelding eens.

Groet, Rob

PC -1-

PC -2-

jan99 schreef op 07.03.2022 om 23:32 uur

Uiteraard ga ik jullie op de hoogte houden. Voor wat betreft Windows: ik heb het zelf nog eens goed nagekeken: zowel Samplitude als mijn ge-update MusicMaker zijn nog steeds versie 2021. En zijn dus geschikt voor 8.1, zo blijkt uit diverse bronnen (waaronder handboek). Linkerafbeelding is MusicMaker2021 Premium. Rechts Samplitude2021.
Het zou dus allemaal goed horen te draaien. Ik vermoed zelf dat het probleem toch te maken heeft met 'in de war geraakte' VST-directories. Temeer omdat de niet-werkende instrumenten volgens mij al tot de oudere garde horen...
Morgen verder, richting Magix Support. Tot zover zeer veel dank voor het meedenken!

jan99 schreef op 08.03.2022 om 08:35 uur

Contact met Magix support...het wordt steeds lastiger. Omdat ik dat al eerder had gemerkt, heb ik enige tijd geleden de 'directe lijn' als bookmark neergezet. Niet meer dus: ik blijf rondjes draaien op het forum of in een lijst met FAQ's. Wie van jullie weet hoe contact met Magix Support momenteel gaat?

mi-bo schreef op 08.03.2022 om 08:42 uur

@jan99

Beste Jan..

vanaf maart 2020 wordt alles vanuit Duitsland geregeld via oa

infoservice@magix.net

En anders via SUPPORT (de rechterzijde volgen via het Forum)

https://www.magix.info/nl/support/artikel/hoe-neem-ik-contact-op-met-de-technische-support--1513/

Sc6

Vriendelijke groet

Michael

2 x Wijziging aangebracht i.v.m. juiste adres contact opnemen met MAGIX Support

jan99 schreef op 08.03.2022 om 09:43 uur

Dank nogmaals. Het vinden van een toegang tot 'support' is met enige moeite gelukt...via het Duitse forum (NL bleef toch rondjes draaien). Ik hoop dat ze me daar vergeven dat ik de vraag in het Engels heb gesteld...(mijn Duits is 'fürchterlich')

mi-bo schreef op 08.03.2022 om 10:01 uur

@jan99

Beste Jan.

Dank voor Uw Feedback

De Support is tegenwoordig internationaal.

Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans is geen enkel probleem voor hun om MAGIX gebruikers een correct antwoord te geven.

Vriendelijke groet

Michael

Bol schreef op 08.03.2022 om 13:44 uur

@jan99

Hallo Jan,

Wat ik hieronder beschrijf, heeft alleen betrekking op MMM 2021. Toen u MMM 2021 aanschafte kon u deze installeren onder Windows 7 | 8 | 8.1 | 10 in de versie 28.x.x.xx en 29.x.x.xx. Doordat u MMM 2021 Premium recent geüpdatet naar versie 30.0.4.44 zijn uw problemen ontstaan. Volgens mij zit hier uw probleem. Want alle MMM versies hebben als basisprogramma MMM versie 30.0.4.44 (gratis versie) en deze is alleen compatibel met Windows 10 | 11, voor zover ik het hiervandaan kan beoordelen.

U kunt bij: Hulp / Music Maker Store / Jouw activeringen zien wat voor MMM producten zijn geactiveerd.

Met vriendelijk groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 08.03.2022, 13:46, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

jan99 schreef op 08.03.2022 om 22:09 uur

Beste Rob en Michael,

ik heb de veronderstelling dat de veranderde systeemeisen voor MMM versie 30.0.4.44 misschien de oorzaak van de problemen zijn voorgelegd aan Support, maar nog geen reactie. Als die komt laat ik het weten.

Maar intussen zijn de problemen wel opgelost! Gewoon onder Windows 8.1, en dankzij Magix Support.
Het principe is eigenlijk heel logisch: het probleem deed zich voor bij een (beperkt) aantal instrumenten, dus probeer ook de oplossing op die specifieke instrumenten te richten. En dat werkte. Ik heb hieronder de Engelse tekst neergezet. Het kan misschien ook in andere gevallen van pas komen. In ieder geval werken alle 7 instrumenten weer, zowel in MMaker als in Samplitude.
"Open the list of installed software ("Apps & Features") in Windows. Find the entry for "MAGIX Content and Soundpools" in the list of all installed programs and open it. This is a content manager for the various components installed by MAGIX audio programs on your system. It will populate a list of all relevant installed components and the information which MAGIX product installed each component. Find the entry for the problematic instrument and uninstall/remove it via this list. Once this is done, start Music Maker and trigger the complete download/installation process for the problem instrument again via the in-app store system. Pay attention to any potential error messages during the installation."

Het ging als een tierelier, zonder ook maar één foutmelding...Opgelost!

Bol schreef op 08.03.2022 om 22:49 uur

@jan99

Hallo Jan,

Het doet mij deugd om te lezen, dat uw probleem is opgelost door bemiddeling van Magix Support. Bedankt👍 voor uw terugkoppeling en dat u de oplossing op het forum hebt geplaatst. Persoonlijk, was ik altijd in de overtuiging, dat bij het verwijderen van MMM versie X de Magix Content en soundpools mee verwijderd zouden worden, dus niet.

Met vriendelijke groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 08.03.2022, 22:52, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 08.03.2022 om 23:09 uur

@jan99

Beste Jan.

Positief bericht dat het probleem is opgelost.

En ik ben ook benieuwd wat MAGIX support U als antwoord geeft, het was vandaag een feestdag in Duitsland, dan zal U zeker morgen wel een terugkoppeling ontvangen.

Heel veel succes met het verder ontwikkelen van Uw muziek projecten.

Vriendelijke groet

Michael

jan99 schreef op 09.03.2022 om 09:20 uur

Ik heb terugkoppeling gehad van Magix over de systeemeisen. 'Op persoonlijke titel', zoals dat heet.
Allereerst realiseer ik me dat dit het 'MusicStudio' deel van het forum is, terwijl de kern van het probleem (en de oplossing) betrekking bleek te hebben op 'MusicMaker'. Voor gebruikers van beide programma's geen probleem, maar toch...wrong place.
Dan de feedback van 'support'.
Magix acht het onwaarschijnlijk dat dit specifieke probleem van doen had met het gebruik van Windows 8.1.
Maar wel geldt: "we technically no longer officially list Windows 8.1 on the website (which is a very recent change). This probably means that we just specifically stopped testing for Windows 8.1 compatibility in development and QA recently."
Voor wat mij betreft: over en sluiten, en nogmaals dank voor het prettige contact met jullie!

mi-bo schreef op 09.03.2022 om 10:15 uur

@jan99

Beste Jan.

Dank voor Uw Feedback.

Ik weet uit ervaring als bv MMM PREM is opgestart en open een Sound-Force product dat ik geen geluid heb in bijde programma's.

Maar Uw bent naar tevredenheid geholpen door MAGIX support, en kunt U verder met Uw hobby.

Sc6

Vriendelijke groet

Michael

Bol schreef op 09.03.2022 om 14:02 uur

Hallo Jan,

Het klopt wat u schrijft.  Samplitude Music Studio 2021 en Magix Music Maker 2021 Premium zijn twee geheel verschillende programma's. Mijn antwoorden waren overwegend gericht op Magix Music Maker 2021 Premium. Het ging erbij u om de 7 instrumenten die u miste in beide programma's. Voor zover ik het heb begrepen, zijn uw problemen voor beide programma's opgelost door bemiddeling van Magix Support.

Bij een volgende keer, als u weer een vraag wilt stellen over een bepaalde Magix programma, dan kunt uw vraag (topic) het beste in de juiste Categorie plaatsen.

....Magix acht het onwaarschijnlijk dat dit specifieke probleem van doen had met het gebruik van Windows 8.1....

Dat Magix Duitsland technisch gezien Windows 7 | 8 | 8.1 niet meer ondersteund is begrijpelijk, omdat zij zijn gestopt met uittesten van Magix Programma's onder Windows 7 | 8 | 8.1. Voor zover ik het uit het antwoord van Magix Support kan opmaken, kunnen zij niet meer garanderen, dat hun programma's nog compatibel zijn onder Windows 7 | 8 | 8.1

Als moderator doet het mij zeker deugd om te lezen, dat u de bemiddeling via ons forum als prettig hebt ervaren en daar sluit ik mij graag bij aan.

Met vriendelijke groet,

Rob

Diverse keren gewijzigd i.v.m. correcties

Laatst gewijzigd door Bol op 09.03.2022, 14:42, in totaal 2 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-