Branden van Bluray Disk met UHD 4K materiaal

a-marchal schreef op 20.01.2021 om 15:46 uur

Hallo,
Ik wil graag een MXV bestand in VDL 2021 branden naar een BD formaat.
Mijn basis MXV video is 4K 3840x2160 materiaal, totaal 6,5 GB groot.(zeer geschikt voor BD formaat?)

Het blijkt onmogelijk anders dan FHD formaat met 1920x1080 te kunnen branden naar mijn gekozen BD.....
alleen met H264 te encoderen, niet met H265 dus alleen 1980x1080. Wel bitrate gewijzigd van 23000- 40000 naar 50000-55000.
Resultaat een BD disk met een uitvoer m2ts bestand van slechts 855MB.....
Zie kiesbare formaten (behalve de door mij gewenste H265 met 3840x2160 resolutie)

Iemand tips?
Alvast dank
Aart Marchal

Reacties

mi-bo schreef op 20.01.2021 om 15:59 uur

@a-marchal

Beste Aart,

Een vraag bent U in bezit van een

Externe slanke Ultra HD

4K-Blu-ray-brander https://www.verbatim-europe.nl/nl/prod/ultra-hd-4k-external-slimline-blu-ray-writer-43888/

of een normale Blu-ray brander.

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Wijziging aangebracht i.v.m. meer info

Bol schreef op 20.01.2021 om 16:12 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Om het zeer kort te houden. Met het Video Deluxe brandroutine programma kunt u alleen een standaard BluRay-schijf branden. Dus geen 4K schijf.

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 20.01.2021, 16:15, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

a-marchal schreef op 20.01.2021 om 16:59 uur

Beste Michael,

Ik heb een ingebouwde BD writer en gebruik 25 GB schijfjes.

Gr. Aart

mi-bo schreef op 20.01.2021 om 17:10 uur

@a-marchal

Beste Aart,

Dank voor Uw Feedback.

Dat is dan geen 4K brander zal ik aannemen, dan is het maximale haalbare 1920:1080.

Maar U had toch al aangegeven dat alles via een USB3 externe schijf was opgeslagen

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Bol schreef op 20.01.2021 om 17:20 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Ook al zou u een 4k brander in uw PC hebben zitten, dan zou u nog geen 4k Blu-Ray schijf kunnen branden, die u dan op een externe 4K Blu-Ray speler kunt afspelen.

U kunt wel uw project op een USB3 datadrager kunnen exporteren als een 4k Mp4 bestand. Echter zonder een Menuutje.

Succes, Rob

Aanvulling 20-01-2021 om 20:17 uur

Magix brandroutine ondersteund geen H.265

Laatst gewijzigd door Bol op 20.01.2021, 20:17, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

a-marchal schreef op 21.01.2021 om 10:47 uur

Beste Rob,
Erg jammer dat mijn Magix VDL Premium 2021 wél UHD 4K videomateriaal kan bewerken en daar 4K films van kan encoderen maar NIET kan branden.
Hopelijk gaat dat anno 2021 toch snél gebeuren, met nu zelfs al volop 8K materiaal?

Dank voor de info
Groet Aart

a-marchal schreef op 21.01.2021 om 11:39 uur

Beste Michael,
Ik heb mijn Bluray brander leverancier LG even gebeld.
U geeft aan dat ik geen 4K video kan branden als het geen 4K brander is, dan is het maximale haalbare 1920:1080. Als u bedoelt dat het NIET via Magix vdl kan klopt dat. Dat is HELAAS max FHD formaat...
Maar zoals hun technische dienst aangeeft kan ik dus met mijn "gewone" LG brander met andere brandprogramma's wél gewoon UHD 4K video zoals de MP4 of m2ts (bluray) bestanden branden op mijn al 8 jaar oude BD brander.

Deze info kreeg ik van hen vanmorgen:
Alle branders zien in feite élk bestand als data en daar wordt tijdens het branden niets aan veranderd, dus een maximum resolutie is er niet bij Bluray schijven, alleen max 25 GB bestanden.
De resolutie kan wél veranderd worden bij brandprogramma's als je daar zelf bewust voor zou kiezen om jouw 4K film tijdens het branden terug te converteren naar FHD formaat.
Dus met 25GB is er voldoende ruimte voor mijn zelf vervaardigde UHD 4K video met resolutie 3840x2160.
Ik kijk inderdaad bijna alles terug via USB maar sóms is het natuurlijk mooi om een videobox te maken met schijf om b.v. kado te doen aan een kleinkind of vrienden.

Groet Aart

Bol schreef op 21.01.2021 om 11:44 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Of Magix Duitsland deze brandroutine ook daadwerkelijk zullen gaan aanpassen, kunt u denk ik wel uitsluiten. Een van de redenen hiervoor kan zijn, dat tegenwoordig veel videomateriaal gestreamd wordt. Maar goed, de toekomst zal het leren hoe Magix Duitsland hiermee omgaat. Hoe meer forumleden, dit als wens kenbaar maakt aan Magix Duitsland, des te groter is de kans, dat zij de brandroutine zullen gaan aanpassen.

Groet, Rob

PC -1-

PC -2-

a-marchal schreef op 21.01.2021 om 11:47 uur

Beste Rob,
Dat zou mooi zijn. Ik voel het toch als een gemis met mijn 4K materiaal.

groet Aart

mi-bo schreef op 21.01.2021 om 11:49 uur

@a-marchal

Beste Aart.

Dank voor Uw uitgebreide Feedback.

Goed dat U dit op het Forum heeft gezet,hiermee kan ik ook iets.

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Bol schreef op 21.01.2021 om 12:42 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

.......Alle branders zien in feite élk bestand als data en daar wordt tijdens het branden niets aan veranderd, dus een maximum resolutie is er niet bij Bluray schijven, alleen max 25 GB bestanden......

Ik ben het eens met LG. U kunt 4 of 8K videomateriaaldata zelfs op een gewone DVD van 4.7GB c.q. Bluray 25 / 50 GB branden. Om een 4K afspeelbare Blu-Ray schijf te maken of er zelfs een ISO bestand, dan moet u wel een daarvoor geschikte brandroutine programma hebben. Ook moet u dan ook nog een Blu-Ray speler hebben, die een 4K gebrande Blu-Ray schijf kan afspelen. Ik zal eens kijken of zulke brandroutine wel bestaat. Ik laat het u weten als ik iets hebt gevonden.

Groet, Rob

PC -1-

PC -2-

a-marchal schreef op 21.01.2021 om 15:53 uur

Dank.
Blijft voor mij nog over de vraag waar ik geen antwoord op weet:
Wát is het nut van een MXV bestand encoderen......

gr. Aart

mi-bo schreef op 21.01.2021 om 16:04 uur

@a-marchal

Beste Aart,

Ik zelf persoonlijk gebruik MXV als er een project is waar bewust fouten( open gaten ) in staan, en wil dit toch branden of op een externe schijf zetten, dan wordt er een mixdown gemaakt zonder de vervelende vraag er is hier of daar iets fout.

Is het klaar onder de extensie ....mxv, dan kan ik het bv zonder problemen branden.

Ik geef dit ook wel eens als ezelbruggetje ( is niet mogelijk om te branden ) als advies

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Bol schreef op 21.01.2021 om 17:00 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Tegenwoordig exporteer ik nog maar zelden mijn filmproject als een MXV bestand. Vroeger toen ik nog geen al te snelle computer had, exporteerde ik dat stukje van mijn filmproject, zodat ik dan weer meer bronnen tot mijn beschikking kreeg.

Als u een eigen overgang maakt, dan wordt deze ook als MXV formaat geëxporteerd.

Als ik bij het branden van mijn project een foutmelding krijg dat er iets mis is, ga ik terug naar de tijdlijn en zoek ik daar mijn fout op en ik verbeter deze dan. Dan weet ik zeker, dat mijn filmproject foutloos is.

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 21.01.2021, 17:01, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

a-marchal schreef op 22.01.2021 om 14:24 uur

Handige info en maakt de "MXV mistery" weer wat duidelijker.
Dank heren.
groet Aart