bestand te groot om op 1 disk te branden

kolibri schreef op 29.12.2011 om 12:07 uur

Ik probeer een film te branden op DVD maar krijg steeds de melding dat het bestand te groot is.

Aanpassen van de bitrate heb ik al geprobeerd,  ondanks dat hij dan aangeeft dat het niet nodig is, alles past op 1 disk, krijg ik dan te zien. Dan gaat het programma anderhalf a 2 uur aan de slag en op het moment supreme dat er eindelijk gebrand zou moeten worden krijg ik dan weer de melding dat het bestand te groot is voor 1 disk.  Voordat ik start met branden check ik ook nog de capaciteitsweergave en die geeft ook aan dat er nog ruimte genoeg is. Wat gaat hier mis?

 

Reacties

mi-bo schreef op 29.12.2011 om 12:58 uur

zijn er per ongeluk geen 2 bestanden met de zelfde naam, want dan blijft het te groot.

Even kijken via bestand zoeken,( *naam) en daar vind u misschien waar het probleem zit,

succes.

kolibri schreef op 29.12.2011 om 13:54 uur

Er zijn inderdaad meerdere bestanden met dezelfde naam (maar dat heeft volgens mij te maken met het feit dat ik het telkens weer opnieuw probeer?) maar ik weet inmiddels welke ik moet hebben en in het brandproces (stap 3) voeg ik ook maar 1 bestand toe. Zodra ik dat heb gedaan geeft hij ook de grootte van dat bestand aan, in dit geval 941,20 MB, dan check ik dus de bitrate (stap 2) en vervolgens onderop de capaciteitsweergave (stap3) en die geven beiden aan dat er geen probleem met de grootte van het bestand is.

Gedurende het brandproces is er niets aan de hand maar pas bij de allerlaatste stap (5) van het proces krijg ik de melding dat het project 12341 MB vrije ruimte nodig heeft op de disk. Plaats een andere CD of maak het project korter. Die 12341 MB wijkt dus af van het vooraf opgegeven 941,20 MB. Zou ik de bitrate dan toch nog kleiner moeten zetten? Ik heb hem nu inmiddels al op 4800 staan en dan geeft hij een speelduur van 2 uur aan. En volgens de gegevens is mijn film 90 min.

 

Overigens krijg ik ook wel eens de melding; VTS_01_1.VOB Wilt u het bestaande bestand "naam bestand' gebruiken en dan kan ik kiezen uit 4 opties; alles encoderen, encoderen, gebruiken en alles gebruiken. Kan ik daar wat mee?

 

Wat nu te doen?

Cinecor schreef op 31.12.2011 om 09:11 uur

Het zou kunnen dat het hier gaat om een harde schijf die onvoldoende capaciteit heeft. Daarom deze vragen:

1. Gebruikt u de pc ook om te emailen, internet, e.d.?

2. Wat is de grootte van de harde schijven in de pc (of heeft u er slechts één?)?

3. Voldoet uw pc aan ALLE minimale systeemeisen die door Magix worden aangegeven?

4. Wat is de speelduur van de door u gemonteerde film?

5. Heeft u de film ook op harde schijf opgeslagen (avi) en wat is daarbij dan de bestandsgrootte?

De vragen 1 en 3 kunt u gewoon met ja of nee beantwoorden.

De andere vragen gewoon met het geven van de gevraagde waarden.

Hopelijk kunnen we u dan verder helpen.

 

kolibri schreef op 31.12.2011 om 10:23 uur

Goedemorgen Cinecor, onderstaand de antwoorden:

1. ja

2. 1 harde schijf met 3 partities; C nog 10GB vrij van 53,
                                                          D nog 38 GB vrij van 51 (hier staat enkel en alleen de desbetreffende film op)
                                                          E nog 2,4 GB vrij van 6,85.

3. ja

4. 90 minuten

5. De film staat op D in de map My Records en heeft een grootte van 8,91 GB

 

Ik hoop van harte dat u mij verder kunt helpen ik heb al 2 andere soortgelijke films gebrand en die lukten wel.

Bij voorbaat mijn erkentelijke dank!

Cinecor schreef op 31.12.2011 om 14:20 uur

Uw antwoorden geven mij aanleiding tot de volgende opmerkingen, veronderstellingen en adviezen.

De vrije ruimte op de C partitie is vrij gering, n.l minder dan 25% van de totale capaciteit (dis is een richtlijn). Al eens gedefragmenteerd, met vooraf schijfopruiming? Op een montage pc óók internetten is vragen om problemen. Wellicht zal het opschonen met ccleaner ook kunnen helpen. Dat zult u met een configuratie als deze regelmatig moeten doen. Via internet komt er heel veel "vervuiling" de pc binnen.

Voor de opslag van videodata zijn de partities D en E veel en veel te gering in omvang. Een goed uitgangspunt is: Eén vaste schijf van minimaal 250 Gb voor het OS en de programma's en minimaal één vaste schijf (in de pc) voor videodata (inclusief de projectbestanden). Wie deze drie partities zo voor u heeft gekozen begrijpt niet veel van videomontage. Ik geef u in overweging het ongeveeer op de door mij aangewezen wijze te laten aanpassen door iemand met kennis van zaken. Gebruik dan de pc alleeen voor videomontage en niet voor email en internet. Alleen aansluiten op internet voor noodzakelijke updates.

Een film van 90 minuten is eigenlijk ook veel en veel te lang. De aandacht van de kijker zal je nooit zo lang kunnen vasthouden. Het wordt geeuwen, erdoorheen praten, hoesten, enz. Maak een film nooit langer dan 15 a 20 minuten! De aandacht verslapt al na ca 13 minuten (wetenschappelijk onderzocht). Beperk het in een film tot een duidelijk onderwerp en werk dat uit. Bovendien is op een normale DVD de maximale capacitiet zo'n 60 minuten als je tenminste een beetje de kwaliteit wilt behouden.