beeldstabilisatie

Frans-Hellebrand schreef op 28.01.2021 om 15:48 uur

Ik heb het programma RED UW VIDEO'S (nieuwe versie met VEGAS DVD) gekocht. Als ik een VHS-video band van ongeveer 2-3 uur in zijn geheel digitaliseer zie ik dat er onder de opgenomen film een klein storend randje beweegt. Dit is erg vervelend. Daarna heb ik de film opnieuw opgenomen en heb ik BEELDSTABILISATIE gebruikt. Dit helpt. Bewegend randje is verdwenen, maar ik vind wel dat de kwaliteit (scherpte) van de film nu iets minder is geworden. Kunt u me hierbij helpen en klopt het dat het 3-4 uur duurt eer de stabilisatie is uitgevoerd? Graag wil ik ook nog vragen of het iets uit maakt of ik een vinkje plaats bij opname VOOR OUDERE PC'S (NB ik heb speciaal voor dit programma een nieuwe laptop gekocht LENOVO notebook IP5 15IIL05.) Ter informatie: ik speel mijn VHS-video af op een DAEWOOD VCR-DVD RECORDER

Reacties

mi-bo schreef op 28.01.2021 om 16:08 uur

@Frans-Hellebrand

Beste Frans,

Welkom op MAGIX Multimedia Forum.

Als U een analoge band digitaliseer, kunt U het beste max stukken van een uur opnemen, ipv 3 uur in een keer, want er zit namelijk rek in de band, en door kortere stukken op te nemen wordt dit iets verholpen.

Het programma is digitaliseren van Uw dierbare beelden, en wat is er in vervlogen jaren allemaal met de videoband gebeurd, is de bv regelmatig heen en weer gespoeld, hoe is het opgeslagen, liggend of staand, wat is temperatuur schommeling geweest, dit zijn allemaal factoren, die niet ten goede komt van de video band.

Wat betreft het storend randje ,dit kan verholpen worden als er een tracking mogelijkheid op de analoge videorecorder zit meestal in de Super VHS recorders

Als U Beeldstabilisatie gebruikt is het normaal dat U kwaliteit verlies heeft, beeld wordt namelijk van boven en onder iets in elkaar gedrukt.

Als het goed is, is optie voor oudere Pc's niet voor U van toepassing

Veel plezier met het digitaliseren van Uw dierbare beelden.

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Frans-Hellebrand schreef op 28.01.2021 om 16:45 uur

beste mi-bo, hartelijk dank voor uw antwoord. Hier kan ik veel mee. Mijn meeste videobanden hebben opnames van 3 uur. Heeft het zin om het afspelen van de videoband elk uur of korter, even te stoppen terwijl ik de opname laat doorlopen en de pauzes er later tussenuit knip.

mi-bo schreef op 28.01.2021 om 17:01 uur

@Frans-Hellebrand

Beste Frans.

U klikt op video naar computer overdragen.

Als U stopt ziet U opname 1 staan.

Dan weer op rode knop drukken als dat tot einde van de band is gedaan . Dan kunt U alvast een vinkje zetten bij Automatisch scenedetectie (dan wordt gelijk alle start en stop neer gezet ipv één geheel.)

Dan videobewerking starten,staat alles netjes op de tijdlijn,dan is het makkelijker om stukjes die niet goed zijn direct te verwijderen (bv straat stenen )(nooit weggooien kan altijd van pas komen).

Sc6.

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

 

Frans-Hellebrand schreef op 28.01.2021 om 17:33 uur

Dank u wel, dit is een goed idee. Ik had gedacht de opname laten doorlopen en de videorecorder regelmatig stoppen om de rek van de band af te halen. Of werkt dit niet om zo meer kwaliteit te krijgen? De pauzes die ik later op de film zie kan ik er tussen uit knippen.

Bol schreef op 28.01.2021 om 17:34 uur

@Frans-Hellebrand

Hallo Frans,

....Bewegend randje is verdwenen, maar ik vind wel dat de kwaliteit (scherpte) van de film nu iets minder is geworden.....

Ik weet met welk programma uw videomateriaal bewerkt. Maar standaard ziet bij RUV Magix Video Easy. Als dat zo is kijk eens of HQ niet doorstreept is. Want als HQ met een schuine streep is geactiveerd, dan is het previewbeeld wat onscherp. Bij het exporteren naar bv. MP4 bestand, heeft dit geen effect. U krijgt dan wel een scherpbeeldmateriaal.

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 28.01.2021, 17:35, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Frans-Hellebrand schreef op 28.01.2021 om 20:27 uur

Bedankt Bol, maar maar bij mij zit het probleem bij de tracking. Bij het afspelen/opnemen van de videoband op RUV Magix zie ik al een dun bewegend streepje onder het beeld. Dit wordt ook mee opgenomen in de film en wordt nog groter als ik daarna de opgenomen film op de tv afspeel. En dit stoort. Ik krijg dit bewegend streepje wel stil door BEELDSTABILISATIE van RUV te gebruiken. Maar daardoor wordt de film iets onduidelijker. Begrijp je wat ik bedoel?

 

Bol schreef op 28.01.2021 om 23:45 uur

@Frans-Hellebrand

Hallo Frans,

Uw uiteenzetting is bij mij duidelijk overgekomen en ik begrijp wat u bedoeld, maar ik heb voor u niet de juiste oplossing, omdat ik geen filmmateriaal hebt om ermee te kunnen experimenteren. Uw probleem zit inderdaad in de tracking.

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 28.01.2021, 23:51, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 29.01.2021 om 00:02 uur

@Frans-Hellebrand

Beste Frans,

Tracking( betekend de stand van de kop(pen ) iets veranderen,) dit zal niet op Uw  DAEWOOD VCR-DVD RECORDER zitten, en dan is het niet mogelijk, of een goede 2de hands JVC Super VHS kopen, dan is het wel mogelijk), maar U moet niet vergeten dat het al zeer oud materiaal is,.

SC6

M.vr.gr

Michael

Frans-Hellebrand schreef op 29.01.2021 om 00:12 uur

beste mi-bo,

bedankt voor uw hulp.

Had u nog eens gekeken naar mijn vraag om 17.33 uur?

Kan dat ook op die manier?

 

mi-bo schreef op 29.01.2021 om 08:52 uur

@Frans-Hellebrand

Beste Frans,

Wat betreft U vraag om 17.33 uur,

Neen het gaat juist over het opnemen( de gehele band )digitaliseren.

Als er korte stukken achter elkaar worden opgenomen( gedigitaliseerd) is het beter.

Maar een andere optie:.

Niet wetend over hoeveel banden het gaat, of U heeft misschien ook MAGIX vdl in Uw bezit.

op deze manier is niet mogelijk niet met MAGIX RUV, een kleine zwarte balk over de gehele film laten lopen waar nu de storing zit

http://www.mi-bo.magix.net/album/alle-albums/!/oa/7506856/

Anders MAGIX vdl 2021 Plus voor € 69,99 aankopen, dan kunt U i.p.v. het in MAGIX RUV inladen direct ook inladen in MAGIX Vdl en bewerken, maar dat is uiteraard Uw keuze,

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Frans-Hellebrand schreef op 29.01.2021 om 10:13 uur

Het gaat om minstens 50 VHS-banden. Ik heb Magix VDL 2015. Kan ik daar ook iets mee? Ik ga uw reactie nog eens goed bestuderen. Dank u wel.

mi-bo schreef op 29.01.2021 om 10:21 uur

@Frans-Hellebrand

Beste Frans,

Als U MVDL 2015 opstart, de USB omzetter zit in de USB poort van de Pc, klik op rode knop onder preview scherm, klik analoog aan, dit wordt gezien, en kunt U gaan digitaliseren, net zoals met MAGIX RUV.

De optie die in het filmpje

http://www.mi-bo.magix.net/album/alle-albums/!/oa/7506856/

staat zal aanwezig zijn ook in MVDL 2015 zijn,( dit programma momenteel niet op mijn Pc staan)

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Frans-Hellebrand schreef op 29.01.2021 om 10:27 uur

Dank je wel voor de tip.

Frans-Hellebrand schreef op 29.01.2021 om 10:28 uur

Zolang we nog geen injectie tegen corona hebben zitten we hier veilig achter de pc.

Bol schreef op 29.01.2021 om 11:45 uur

@Frans-Hellebrand

Hallo Frans,

Zelf doe ik niets meer met een Magix USB omzetter. Maar ik heb wel VDL 2015 op mijn PC staan. U kunt ook via VDL 2015 net als RUV de 50 VHS-banden digitaliseren. Zie afbeelding.

Dit werkt alleen in VDL 2015 plus of premium versie

Succes, Rob

Aanvulling: 29-01-2021 om 19:35uur

Het is jammer, dat er in mijn antwoord een foutje is opgetreden. Ik schreef, dat in de standaardversie geen opnamebron gekozen zou kunnen worden. Bij nader onderzoek mijnerzijds is dit wel mogelijk. Echter, er kan met VDL 2015 standaardversie geen beeldschermopnames worden gemaakt.

Laatst gewijzigd door Bol op 29.01.2021, 19:35, in totaal 3 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bise schreef op 29.01.2021 om 11:52 uur

Beste,

Bij mijn VDL programma zit bij effecten een knop "positie/grootte" die staat op 100%. Door nu het videobeeld te aktiveren en dit op 101 of 102/3 te zetten is dat streepje onderin het beeld weg. Hopelijk zit er ook zoiets bij Vegas

succes,

Cees

mi-bo schreef op 29.01.2021 om 12:10 uur

@Frans-Hellebrand

Beste Frans,

op mijn Windows 7 Pc,

staat MVDL 2015 Classic & 2015 Prem.

Er vanuit gegaan dat U de classic versie heeft

hier de mogelijkheid,

en en kleine balk waar het storende effect is te zien,

Blijf gezond,

M.vr.gr

Michael

Bise schreef op 29.01.2021 om 13:31 uur

Beste Frans,

Ik denk dat het antwoord van mi-bo er weinig toe doet. U heeft het over de hele video-film begrijp ik. De methode die ik aandraag vergroot het beeld een héél beetje met te verwaarlozen kwaliteits verlies. Dus... gewoon digitaliseren en dan editen, het geheel aktiveren en via effecten het beeld iets vergroten. Succes,

Cees

Frans-Hellebrand schreef op 29.01.2021 om 13:31 uur

Dank jullie wel voor alle tips. Hier heb ik meer aan dan dat ik Magix zelf bel. Bedankt voor alle moeite.

Bise schreef op 29.01.2021 om 13:43 uur

Beste Frans,

Laat even weten of een en ander gelukt is. Misschien hebben andere leden er iets aan.

Mvg,

Cees

mi-bo schreef op 29.01.2021 om 14:34 uur

@Bise

Beste Bise,

Kunt U mij vertellen wat 29.01.2021 om 12.10 uur verkeerd is omgeschreven volgens U.

om 11.25 had ik gelezen "Dit werkt alleen in VDL 2015 plus of premium versie"

Daarna mijn Pc opgestart onder Windows 7 en heb laten zien dat het ook werkt met de Classic versie van MVDL 2015.

Dat in PNG( licht blauwe lijn ) niet over de gehele film de balk stond is bewust gedaan,

maar hier

http://www.mi-bo.magix.net/album/alle-albums/!/oa/7506856/

kunt U zien hoe het wel werkt.

en dan Uw reactie, "De methode die ik aandraag vergroot het beeld een héél beetje met te verwaarlozen kwaliteits verlies." lees dit eens goed????

dit is juist niet de bedoeling.

Hierbij wil ik het laten, en wens U veel succes met het beantwoorden van vragen.

M.vr.gr

Michael ( mi-bo ) Forum Moderator

Wijziging aangebracht in het vergeten woord "het"

 

Bise schreef op 29.01.2021 om 14:46 uur

Beste,

Ik wacht af op het antwoord van Frans.

Trouwens, ik heb nergens geschreven dat ik iets verkeerd vond omschreven

Cees

mi-bo schreef op 29.01.2021 om 14:49 uur

@Bise

beste,

 

Bise schreef op 29.01.2021 om 13:31 uur

wat wilt U hiermee aangeven

"Ik denk dat het antwoord van mi-bo er weinig toe doet"

M.vr.gr

Michael

Bise schreef op 29.01.2021 om 14:59 uur

Beste,

U schrijft:

Hierbij wil ik laten, en wens U veel succes met het beantwoorden van vragen.

Maar ik weet, U wilt ALTIJD het laatste woord hebben.