Beeldformaat, randen vallen weg op de dvd

chris-v41 schreef op 06.09.2016 om 16:37 uur

Goede middag,

Ik heb fotostory 2016 deluxe.
Mijn foto`s hebben diverse verhoudingen. Als ik een project opstart dan selecteer ik beeldformaat 16:9 en automatisch beeldvullend is aangevinkt. Als ik dan diverse foto`s selecteer, dan krijg ik de melding : nieuwe media automatisch geactiveerd, aanpassen of niet aanpassen. Ik heb dan niet aanpassen aangevinkt.
Op het projectie scherm zijn de foto`s in zijn geheel te zien.
Als ik daarna naar branden ga, dan heb ik voor beeldformaat 16:9 gekozen.
Als de dvd dan is gebrand is en bekijk hem op tv, dan vallen er toch randen af, terwijl op het projectiescherm van mijn computer niet het geval is.
Ik heb ook alle beeldformaten tijdens het afspelen op tv aangepast, of het beeld wat uit zijn verband getrokken, of je mist weer de randen. Zo ver ik weet is de dvd speler ook goed ingesteld.
Wie kan mij vertellen hoe dit komt?

Bij voorbaat dank, Chris

Reacties

RiViS schreef op 06.09.2016 om 17:39 uur

Hallo Chris,

Het TV beeld is opgebouwd uit een groot aantal lijnen. In oude TV's werden die lijnen op een beeldbuis geschreven middels een electronenstraal, die steeds van links naar rechts bewoog en dan weer snel terug naar het begin. Dat snelle terug gaan naar het begin moemen ze de "terugslagtijd", die was vroeger wel 16 tot 18% van de hele lijn. Het videobeeld van een TV houdt daar rekening mee, d.w.z. dat we ca 82 a 84% van de tijd beeld hebben en de rest dus niet, want tijdens de terugslag wordt het beeld onderdrukt. Ook in moderne TV's is daar nog steeds sprake van, al is het vaak wel minder en kan het soms worden ingesteld.

Bij onze moderne PC's is de beeldopbouw heel anders en hebben we de volledige tijd beeld. Dit verklaart nu waarom we op een TV doorgaans een kleiner deel van het beeld zien dan bij een PC. Magix heeft hier een klein project van gemaakt, waarin een en ander nog eens wordt uitgelegd, maar waarin je ook proefondervindelijk kunt bepalen welk percentage er van je beeld (foto) wordt afgesneden op jouw TV. Ik raad je aan dit project eens te laden. Via Bestand /Openen zie je het staan als "zichtbaar TV beeld". Kies daar een van de twee (een is voor oude TV's, de ander voor HD) Als je het daarna op een opslagmedium zet, zoals wordt voorgesteld, kun je zelf bepalen met welk percentage je voor jouw TVrekening moet houden.

Je kunt dit daarna ook zichtbaar maken op je preview monitor, via Bestand/ Instellingen/ Effectinstellingen slideshow (of sneltoets M). Kies daar de tab "TV-beeldgrootte" , vul de 4 percentages in: boven/onder/links/rechts en zet een vinkje bij "TV-weergave-gedeelte op preview monitor invoegen"

groet,

Rijk

chris-v41 schreef op 08.09.2016 om 22:30 uur

Hallo Rijk,

Je hebt helemaal gelijk, het ligt aan de tv, heb op een nieuwer model geprobeerd en die laat wel alles zien.

Bedankt voor de info.

M.vr.gr. Chris