Barely using GPU and CPU / GPU en CPU worden nauwelijks gebruikt

loos_5 schreef op 03.03.2023 om 21:49 uur

Hi all.

im using Magix video deluxe 2022 on a ryzen 9 cpu with radeon 6800 graphics card. 32gb ram. (windows 10)
This system should be capable enough to do some hardware accelerated video editing.

Can somebody explains why the video stutters like its overloading the system when i mix two videos like "picture in picture".
simple transitions like fade always drop to 1-2 fps
this happens with 1080p and 4k videos, no matter what i try.
tried using proxy files but the same happens.

looking at the performance my cpu is only 2% loaded and gpu 5% loaded and m.2 hard drives are barely active. but still it stutters like the system is overloaded.
exporting a 1 hour video takes almost 7 hours to complete. looking at the performance the cpu and gpu are barely in use while exporting to mp4 format. (1080)

why is video deluxe not using the full system specs to do the job ?
Same goes for the instability of the program. video deluxe crashes about 4-5 times each day i use it often losing editing progress.

______________________________________________________________________

Hallo allemaal.

Ik gebruik Magix video deluxe 2022 op een ryzen 9 cpu met radeon 6800 grafische kaart. 32gb ram (windows 10). Dit systeem zou geschikt moeten zijn voor hardware versnelde videobewerking.

Kan iemand uitleggen waarom de video hapert alsof het systeem overbelast is als ik twee video's combineer zoals "picture in picture". Eenvoudige overgangen zoals fade zakken altijd naar 1-2 fps. Dit gebeurt met 1080p en 4k video's, wat ik ook probeer.
Ik heb geprobeerd proxy-bestanden te gebruiken, maar hetzelfde gebeurt.
Kijkend naar de prestaties, mijn CPU is slechts 2% belast en de GPU is 5% belast en de M.2 harde schijven zijn nauwelijks actief. Maar toch stottert het alsof het systeem overbelast is. Het duurt bijna 7 uur om een video van 1 uur te exporteren. Kijkend naar de prestaties, zijn de CPU en GPU nauwelijks in gebruik tijdens het exporteren naar mp4 formaat. (1080). Waarom gebruikt Video Deluxe niet alle systeemspecificaties om zijn werk te doen?
Hetzelfde geldt voor de instabiliteit van het programma. Video deluxe crasht ongeveer 4-5 keer per dag dat ik het gebruik.

Reacties

Bol schreef op 04.03.2023 om 19:18 uur

@loos_5

Hallo Robbert,

U kunt uw vraagstelling in het Nederlands schrijven. Dit is het Nederlandstalig forum.

....Ik gebruik Magix video Deluxe 2022.....

Ik heb zo'n vermoeden, dat u werk met VDL 2023 versie 22.0.3.171, is dit correct? Zie ook eens dit antwoord: Video Deluxe 2023 loopt vast / Program crashes. (magix.info)

......Kan iemand uitleggen waarom de video hapert alsof het systeem overbelast is als ik twee video's combineer zoals "picture in picture"......

Dit zeer eenvoudig te verklaren. Bij het afspelen via tijdlijn moet er veel rekenwerk gedaan worden, wat haperende beelden kan opleveren. U zou dit kun ondervangen door het haperende gedeelte voor te renderen.

Druk op F1 en geef als zoekopdracht Preview Rendering

Activeer eens het bliksemschichtje (blauw) op de gereedschapsbalk en zet de twee vinkjes. Deze hebben geen invloed op het eindresultaat.

Kijk eens of uw videokaart drivers up-to-date zijn. Zie Get Drivers with AMD Auto-Detect and Install Tool | AMD

Met vriendelijk groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 04.03.2023, 20:40, in totaal 3 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-