Audio cleaning

marten-hager schreef op 24.10.2024 om 10:24 uur

Ik ben weer bezig met een project waarin helaas behoorlijk wat fragmenten zitten waar veel storende windgeluiden zitten. Ik weet van audio cleaning, maar kan iemand mij kort en krachtig uitleggen hoe ik die storende windgeluiden grotendeels weg kan halen. Wat ik ook doe het lukt mij niet, ik doe iets kennelijk in een verkeerde volgorde. Mijn dank zal groots zijn.

Reacties

Bol schreef op 24.10.2024 om 11:05 uur

@marten-hager

Hallo Marten,

U wilt een kort en krachtig antwoord hebben. Storende windgeluiden zijn óók niet grotendeels weg te halen met audio cleaning. De enige manier om geen windgeluiden op te nemen is om gebruikt te maken van een Windjammer

Met vriendelijke groet,

Rob
Forum Moderator

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Cecile-B schreef op 28.10.2024 om 14:50 uur

Bovenstaande helemaal mee eens. Wat ik soms doe. Ga naar equalizer. De linker schuiven flink omlaag. Als er gesproken wordt kun je naar preset in het zelfde scherm gaan "stem benadrukken". Kijk ook even bij compressor. Het blijft behelpen, maar zo worden toch bepaalde stukken film bruikbaar. Vaak haal ik ook het geluid gedeeltelijk of helemaal weg en zet een stuk geluid van de scene of een andere scene die er bij past er onder of gewoon de muziek. Kijk maar of je hier wat aan hebt.

Cecile-B schreef op 28.10.2024 om 14:53 uur

Als je later iets aan het geluid verandert, aanklikken is soms al voldoende, wordt de bewerking ongedaan gemaakt maar als je dan weer in audiocleaning toepassen kiest wordt je wijziging weer geactiveerd. Je hoort dit vanzelf als het fragment weer afspeeld. PFFFF.

marten-hager schreef op 29.10.2024 om 07:23 uur

Bedankt ik ga het uitproberen