Afspelen van videobandopname gaat over op sneller afpelen

wennekes schreef op 16.11.2012 om 16:48 uur

Ik heb al diverse opnamen gemaakt van een VHS videoband. De opname lukt telkens prima en ik controleer de opname door de opname mee te kijken. Als ik echter de opname ga afspelen, maar ook als ik de opname op een DVD brand, gaat de film na enkele minuten sneller lopen. De videorecorder speelde prima af, want ik heb de opname gevolgd, dus daar zit het probleem niet.

De snelheid wordt zodanig dat mensen die lopen nu rennen! En de bijbehorende muziek is niet meer bij te houden!

AIWA videorecorder, PC met Vista, Magix Film op DVD terraTec edition Versie 7.0.3.6 

Reacties

RiViS schreef op 16.11.2012 om 17:47 uur

Ik heb dat wel eens gehad toen ik 2 stukken film met verschillende Audiosamplesnelheid achter elkaar had staan. Ik vermoed dat de overgang naar versneld spelen samenvalt met het begin van een ander videobestand, dat zou je dus eerst even kunnen checken. Kijk dan in de Windows Verkenner naar die 2 bestanden door er op te rechtsklikken en dan op Eigenschappen, tabblad Details, daar staat onder Audio de Audiosamplesnelheid. Zijn die inderdaad verschillend voor die 2 bestanden, dan heb je de oorzaak waarschijnlijk gevonden.

Voor de oplossing moet ik diep in mijn geheugen graven (het is al lang geleden), ik meen dat ik het stuk met de afwijkende samplesnelheid als een nieuwe film apart heb geïmporteerd en dan ging het goed.

groet,

Rijk

wennekes schreef op 18.11.2012 om 12:44 uur

Rijk, dank voor jouw antwoord. Ik kan via Details geen Audio vinden. Eigenschappen/Details geeft slechts Naam, Type, Pad naar map, Grootte, Aanmaakdatum, Gewijzigd op, Kenmerken, Eigenaar en Computer. Geen Audioinformatie.

Het is één bestand van 702MB type mpg.

De opname is dus van 1 videoband en in 1 keer omgezet naar een digitaal bestand.m.b.v. een Grabby Terratec.

Merkwaardig dan dat na enkele minuten de opname (dus niet de videoband) sneller gaat lopen.

Mogelijk heb je nog een idee?
Bij voorbaat dank,

Ad

RiViS schreef op 21.11.2012 om 19:08 uur

Ik kan via Details geen Audio vinden. Eigenschappen/Details geeft slechts Naam, Type, Pad naar map, Grootte, Aanmaakdatum, Gewijzigd op, Kenmerken, Eigenaar en Computer. Geen Audioinformatie.

Misschien staat het bij jou dan onder Kenmerken?

De opname is dus van 1 videoband en in 1 keer omgezet naar een digitaal bestand.m.b.v. een Grabby Terratec.

Merkwaardig dan dat na enkele minuten de opname (dus niet de videoband) sneller gaat lopen.

Kijk even of het moment van overgang naar sneller afspelen samenvalt met een overgang van een film naar een andere film cq scene, of gebeurt het midden in een scene? (lijkt me onwaarschijnlijk). Als je dat punt gevonden hebt, probeer dan eerst het eerste deel op te nemen en daarna via een nieuwe opname het tweede deel, je moet dan wel zeker weten dat er bij de tweede opname niet nog een klein stukje van de eerste bij zit!

Doe eventueel eerst een proefje (kost minder tijd): neem een kort stukje uit de snel lopende film opnieuw op, dus voorbij het schakelpunt. Kijk of dat nu goed loopt. Zo ja: volg de hierboven beschreven methode. Zo nee: dan weet ik het even niet...

Ben benieuwd naar je bevindingen.

groet,

Rijk