afmetingen foto's

polam schreef op 25.09.2008 om 14:55 uur
Goed middag
Welke zijn de juist afmetingen om mijn foto's om op TV weer te geven
Zo dat ze perfect passen
Nu zie ik altijd een gedeelte van mijn foto's niet op de zijkanten en ook  bij de boven kant van mij TV
Ik zet mijn fotocamera size 2-3 - pixels 3072 bij 2048
Het is zowel  voor Flat screen TV als een gewoonbeeld
Hartelijk dank groetjes Polam

Reacties

VanderKaart schreef op 26.09.2008 om 11:52 uur
Een TV beelscherm heeft meestal een andere beeldverhouding dan een foto. TV is 4:3 of tegenwoordig vaker 16:9 een foto is bijvoorbeeld 3:2 (15 x 10).

Er zijn twee mogelijkheden om 3:2 beeldmateriaal op een 16:9 beeld te laten zien:
1) Er ontstaan altijd zwarte randen; immers iets wat 3:2 is kan niet zomaar naar 16:9 omgevomrd worden, er zouden dan vevormingen optreden (in de breedte getrokken). Dus wanneer het 3:2 beeld volledig in beeld moet blijven ontstaan die zwarte randen (links en rechts).
2) Er ontstaan geen zwarte randen, en er ontstaan ook geen vervormingen. Dit kan dus eigenlijk niet volgens 1. Wat er hier dan gebeurt is dat een deel va het beeld wordt afgesneden, en dus niet zichtbaar is. In dit geval verliest u dus een stuk van de boven- en onderkant van uw originele 3:2 materiaal. Nu is het echter wel beeldvullend.

Enige manier om 1 of 2 te vermijden is om het bronmateriaal 16:9 te laten zijn. Wanneer dit 16:9 is kan dit nu ook 16:9 gebrand worden, en niet meer zoals voorheen 3:2 met zwarte balken.

Overigens speelt ook nog uw DVD speler en uw TV een rol. Meestal hebben deze wanneer die 16:9 zijn, speciale beeldfuncties die een 4:3 (de normale TV standaard) beeld bijv. automatisch inzoomen, of in de breedte trekken; dit wordt op een TV vaak smart zoom of iets dergelijks genoemd.

---
Wanneer u dus in het programma aangeeft dat het materiaal 16:9 moet worden, dan worden landscape foto's beeldvullend gemaakt, maar bij staande (portrait) wordt dit niet gedaan omdat er anders te veel zou verdwijnen van de foto. Daar heeft u dus altijd zwarte randen link en rechts.... dit kan niet anders, tenzij u handmatig inzoomt op de foto en het op die maniet beeldvullend maakt (dan verliest u dus wel behoorlijk veel van het origineel).

---

Er wordt uiteindelijk een video DVD van gemaakt die u op een DVD speler kunt afspelen en meestal ook op een computer wanneer die beschikt over een software dvd speler zoals Power DVD. U kunt eventueel ook een multidisc branden in de Deluxe versie, en dan wordt er op de video DVD ook nog een Windows Media video bestand gezet, dat u zeker op iedere Windows computer kunt afspelen (met zeer goede kwaliteit).
Een video DVD heeft DVD kwaliteit en dat wil zeggen een resolutie voor TV's van 720 x 576. Voor een gewone TV is meer niet nodig en ook niet mogelijk.

----
Negatieven altijd zo hoog mogelijke kwaliteit scannen omdat het negatief zelf vrij klein is. Voor het Foto programma maakt het niet zoveel uit. Wel geldt dat extreem grote resoluties eventueel tot problemen kunnen leiden (groter dan 2000 x 3000 bijv.); ivm geheugentoewijzing.

-----

99 is geen grens voor de lengte van een fotoshow. Het is alleen een grens voor het aantal hoofdstukken dat op een video DVD aangemaakt kan worden. Wanneer u meer dan 99 foto's in een fotoshow heeft, komt niet iedere foto terug in het hoofdstukkenmenu van de DVD, maar bijv. alleen iedere derde foto (niet zo belangrijk dus).