Onlangs Photostory DeLuxe aangeschaft en laatste update 16.1.3.61 geïnstalleerd op computer met Win10-64bits, Intel Core i5-4440 CPU @3.10 GHz, 8GB RAM, NIVIDIA GeForce GT 625
Na bestuderen van de tutorials heb ik mijn eerste Magix story gemaakt. Ik hoop advies te krijgen, antwoord op mijn vragen / problemen. Mijn doel: maak een vakantie-verslag van een serie (in Lightroom, Photoshop bewerkte) foto's, ingesproken teksten, achtergrond muziek, geluidseffecten (vogeltje, water, wind). Werkvolgorde: ik schrijf een gedetailleerd script waarin op de tijdlijn de uit te spreken tekst, fotonummer, eventuele overgang en effecten. Dan spreek / edit ik de tekst in en bewerk in Audacity. Gesproken tekst zet ik op spoor 4. Geluidsspoor is dus leidend voor de tijdlijn.
Op spoor 1 zet ik de foto's op volgorde, met aanpassing van starttijd en duur. Probleem 1: als je later de overgangen gaat aanbrengen verschuiven de foto's: de overgang gaat ten kosten van de standtijd. Probleem 2: bij verschuiven van foto's of bij verlengen van standtijd ben je in staat onbedoeld de ene foto óver de andere te leggen. Liever zouden alle foto's rechts van de aanpassing naar achteren (of naar voren) schuiven.
Hoewel ik hoofdzakelijk 'landscape' fotografeer ontkom je soms niet aan een 'portret' foto (hoge waterval, diepe kloof). Ik wil de zwarte zijkanten in vullen met Beeldrandeffecten. Probleem 3: de foto staat in geen van de beeldrandeffecten stil, er is altijd een pan- of zoom beweging. Probleem 4: de duur van dit effect kan ik niet aanpassen. Is er een manier om de li/re zwarte randen van 'portret' foto's te vullen?
Het geluidsniveau van de gesproken tekst op spoor 4 kan alleen middels de schuifregelaar aangepast worden. Er is geen aanpassingen mogelijk gedurende de hele show, zoals op spoor 3: de achtergrond muziek op spoor 3 kan ik in detail regelen door het groene lijntje in de geluidsgolf op/neer te brengen middels de ankerpunten. Probleem 5: Volume van extra achtergrondmuziek op een ander dan 3 spoor is niet meer in detail te regelen, alleen het volume van het gehele spoor met de schuifregelaar. Probleem 6; dit geldt ook voor geluidseffecten op overige sporen. Alleen op te lossen door de audio op te knippen in kleine stukjes, die individueel te regelen zijn ?
Er is een overvloed aan overgangen. Ik gebruik hoofdzakelijk de kruisovergang, de overgang naar zwart, cirkel, diamant, hart, (die dus x sec. van de standtijd aftrekken) maar mis (probleem 6) eigenlijk de simpele, rustige opengaande deuren. 'Deling' lijkt er nog het meest op. Kan ik ergens overgangen downloaden, of zelf maken?
Met een HD beamer presenteer ik vanaf laptop. Ik exporteer de show alleen naar mijn laptop. Ik heb de show als mp4 (2,8 GB) en als wmv (1,2 GB) geëxporteerd en zie/hoor niet direct verschil in kwaliteit. Verschil in omvang bestand is enorm. Probleem 7: zie ik wat over het hoofd als ik alleen .wmv aanmaak?