Aanloop problemen of ? Algemeen advies gevraagd

gerrito schreef op 10.03.2017 om 08:57 uur

Onlangs Photostory DeLuxe aangeschaft en laatste update 16.1.3.61 geïnstalleerd op computer met Win10-64bits, Intel Core i5-4440 CPU @3.10 GHz, 8GB RAM, NIVIDIA GeForce GT 625

Na bestuderen van de tutorials heb ik mijn eerste Magix story gemaakt. Ik hoop advies te krijgen, antwoord op mijn vragen / problemen. Mijn doel: maak een vakantie-verslag van een serie (in Lightroom, Photoshop bewerkte) foto's, ingesproken teksten, achtergrond muziek, geluidseffecten (vogeltje, water, wind). Werkvolgorde: ik schrijf een gedetailleerd script waarin op de tijdlijn de uit te spreken tekst, fotonummer, eventuele overgang en effecten. Dan spreek / edit ik de tekst in en bewerk in Audacity. Gesproken tekst zet ik op spoor 4. Geluidsspoor is dus leidend voor de tijdlijn.

Op spoor 1 zet ik de foto's op volgorde, met aanpassing van starttijd en duur. Probleem 1: als je later de overgangen gaat aanbrengen verschuiven de foto's: de overgang gaat ten kosten van de standtijd. Probleem 2: bij verschuiven van foto's of bij verlengen van standtijd ben je in staat onbedoeld de ene foto óver de andere te leggen. Liever zouden alle foto's rechts van de aanpassing naar achteren (of naar voren) schuiven.

Hoewel ik hoofdzakelijk 'landscape' fotografeer ontkom je soms niet aan een 'portret' foto (hoge waterval, diepe kloof). Ik wil de zwarte zijkanten in vullen met Beeldrandeffecten. Probleem 3: de foto staat in geen van de beeldrandeffecten stil, er is altijd een pan- of zoom beweging. Probleem 4: de duur van dit effect kan ik niet aanpassen. Is er een manier om de li/re zwarte randen van 'portret' foto's te vullen?

Het geluidsniveau van de gesproken tekst op spoor 4 kan alleen middels de schuifregelaar aangepast worden. Er is geen aanpassingen mogelijk gedurende de hele show, zoals op spoor 3: de achtergrond muziek op spoor 3 kan ik in detail regelen door het groene lijntje in de geluidsgolf op/neer te brengen middels de ankerpunten. Probleem 5: Volume van extra achtergrondmuziek op een ander dan 3 spoor is niet meer in detail te regelen, alleen het volume van het gehele spoor met de schuifregelaar. Probleem 6; dit geldt ook voor geluidseffecten op overige sporen. Alleen op te lossen door de audio op te knippen in kleine stukjes, die individueel te regelen zijn ?

Er is een overvloed aan overgangen. Ik gebruik hoofdzakelijk de kruisovergang, de overgang naar zwart, cirkel, diamant, hart, (die dus x sec. van de standtijd aftrekken) maar mis (probleem 6) eigenlijk de simpele, rustige opengaande deuren. 'Deling' lijkt er nog het meest op. Kan ik ergens overgangen downloaden, of zelf maken?

Met een HD beamer presenteer ik vanaf laptop. Ik exporteer de show alleen naar mijn laptop. Ik heb de show als mp4 (2,8 GB) en als wmv (1,2 GB) geëxporteerd en zie/hoor niet direct verschil in kwaliteit. Verschil in omvang bestand is enorm. Probleem 7: zie ik wat over het hoofd als ik alleen .wmv aanmaak?

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 10.03.2017 om 11:23 uur

Hallo Gerrit,

Welkom op dit Forum.

U vraag nog al wat. Heeft u ook het handboek.pdf al gelezen. u kunt deze vinden onder het kopje "Hulp".

Ik zal trachten uw vragen een voor een te beantwoorden.

Probleem 1 (lengte foto's).

U stelt uw foto's in op een lengte bv. 7 sec en voeg dan een overgang van X sec in dan blijven de lengte van uw foto's 7 secondes incl.  X sec overgang.

Probleem 2. (Verschuiven van foto's) 

Wanneer het pijltje alleen is geactiveerd, dan verschuift u alleen de foto waar u op staat, met als gevolg dat de foto's over elkaar kunnen schuiven. Wanneer u alle foto's van links naar rechts wilt verplaatsen klik dan op het pijltje met de driestreepjes

   

Probleem 3. (beeldrandeffecten)

Beeldrandeffecten zijn door Magix zo bedacht en zijn volgens mij niet instelbaar.

Probleem 4 (Opvullen zwarte randen).

U kunt op verschillende manier de zwarte randen opvullen.

  1. Klik met de rechtermuisknop en kies achtergrondvormgeving
  2. Kies kleur; beeldbestanden gebruiken of videobestand gebruiken.

Zelf doe ik het zo. zie filmpje

Probleem 5 & 6. (geluid).

Op alle gewenste geluidssporen kunt ook volumecurve weergeven en bewerken. Activeer geluidsspoor en klik op de rechtermuisknop en kies voor volumecurve (groene lijntje)  weergeven.

Volgens mij kunt u het volume van alle geluidssporen afzonderlijk in detail regelen.  

Probeem 7. (overgangen)

Heeft u alle gratis programma's gedownload? zo niet ga naar: hulp / gratis download.

Probleem 8. (HD beamer)

zie https://www.macxdvd.com/mac-dvd-video-converter-how-to/mp4-vs-wmv.htm

Succes,

Rob

gerrito schreef op 12.03.2017 om 13:14 uur

Beste Rob, Dank voor je duidelijke uitleg. Hierbij mijn ervaringen met de door jou genoemde oplossingen:

1. Overgangen gaan ten koste van standtijd: ik heb 7 foto's van 7 sec achter elkaar gezet, dus 49 sec. story. Als ik nu tussen de plaatjes een kruisovergang van 1 sec. zet heb ik 43 sec story over = 49-(6x1). Maakt niet uit in welke view, storyboard of tijdlijn. Geprobeerd met willekeurige overgangen vanuit menu, vanaf de foto (het AB symbool), altijd wordt (bij mij) de story korter. Dus mijn conclusie is dat overgangen ten koste gaan van de standtijd. Ondersteuning van conclusie: Als je in storyboardview twee naast liggende plaatjes over elkaar schuift, krijg je automatisch een kruisovergang. Ben benieuwd of ik een andere app heb of dat er toch nog ergens een instelling gewijzigd kan worden, want blij ben ik er niet mee.

2. Foto's over elkaar schuiven: een klik op het pijltje / pijltje met drie streepjes (in het manual muis modus genoemd) lost mijn probleem helemaal op.

3,4. Beeldrandeffect: de door jou beschreven oplossing door een tweede foto als invulling te gebruiken is prima. Probleem opgelost.

5,6. De door Rob genoemde handelingen bieden volledig beheer over alle audiosporen. Probleem opgelost.

7. Menu Hulp: 'Gratis Download' entry komt bij mij niet voor, geen van de entries wijst naar andere gratis software. Opvallend hoeveel entries eindigen op een website in error 404 ! (pagina niet gevonden) terwijl ik de nieuwste app heb op het laatste level.

8. Verschil tussen mp4 en wmv? Volgens genoemde website geen kwaliteitsverschil ('one does not clearly look better than the other') , hoewel ook de volgende zin in voorkomt: 'mp4 Better in video quality than WMV'. Het verschil in bestand is bij mij fors: mp4 bestand 2,8 GB, wmv bestand 1,2 GB

Nogmaals dank, ik hoop nog veel te leren op dit forum. Gerrito

Voormalige gebruiker schreef op 12.03.2017 om 14:42 uur

Hallo Gerrito,

Punt 1.

U heeft gelijk dat de overgangen ten koste gaat van de duur van de foto's. Wanneer u de duur van de foto's gelijk wilt houden, zou u de lengte van de foto met X sec van de overgang moet verhogen. Schakel over naar het storyboard en klik onderin op de tijd en verleng deze met de X sec van de overgang

U spreekt over storyboardmodus in werkelijk heeft u het over de tijdlijnmodus. Wanneer u op de tijdlijn de foto's over elkaar heen schuift maak u simpelweg een kruisovergang (de duur kunt u zelf bepalen). 

Druk op "Y" en ga naar tabblad "Optie", hier kunt u de duur van de foto aangeven of zoals als ik  boven heb aangegeven.

Punten 2, 3, 4, 5 en 6 zijn opgelost

Punt 7. 

Als u de downloadversie heeft, dan ga u naar Hulp / Gratis download.

Als u hier op klikt, dan krijgt u het volgende scherm

Punt 8.

Als u uw project alleen afspeelt op de PC dan is WMV voldoende. Als u uw project op bv. een TV wilt afspelen raad ik u aan om deze als Mpeg-4 bestand te exporteren, omdat de meeste Tv's niet overweg kunnen met WMV bestanden.

Succes,

Rob