30 FPS project branden naar Blu-Ray

Stefan1003 schreef op 22.10.2022 om 16:13 uur

Hallo,

kan iemand mij helpen met onderstaand probleem.

al enkele jaren brand ik mijn projecten naar Blu-Ray DVD (via middelste blauwe optie in het venster).

bij update begin dit jaar naar de laatste versie van MAGIX gaat het helaas fout, er zit een kleine schok in de visuele weergave als ik mijn blu ray DVD afspeel via blu-ray speler op TV. het valt me op dat mijn huidige project instellingen 30 FPS zijn en bij de encoder instellingen zie ik helaas geen optie om 30 FPS te selecteren (staat op standaard PAL (1920x1080, 25 FPS). ik vermoed dat daar het probleem zit maar vind er geen oplossing voor.

of is het onmogelijk om 30 FPS op blu-ray te branden? ik zou dat vreemd vinden gezien vóór de laatste update ik wel vloeiend beeld kon branden op blu-ray.

mvg,

Stefan

Reacties

mi-bo schreef op 22.10.2022 om 16:51 uur

@Stefan1003

Heeft U magneet(hoefijzer) wel geactiveerd, kan zijn dat de beelden niet goed zijn aangesloten, klein stukje zwart veroorzaakt kleine schok, of beeldopname verweg tegen beeld opname verweg gezet(of dichtbij(close)tegen dichtbij(close)), dit is voor het oog ook een schok effect.

Gr

Michael

Stefan1003 schreef op 22.10.2022 om 17:00 uur

Dag Michael,

bedankt voor je vlugge reactie. Bedoel je het icoon magneet (objectraster Ctrl-U)? dat staat aan maar weet niet precies waar dat voor staat (sorry ben geen expert in monteren). ik moet wel zeggen, als ik naar AVI formaat exporteer heb ik geen enkel probleem dus vermoed echt wel iets met de export instellingen.

Gr

Stefan

mi-bo schreef op 22.10.2022 om 17:01 uur

@Stefan1003

Even een aanvulling, wat is het resultaat als er eerst een iso bestand wordt gemaakt,en dan afspelen, er kan ook een foutje in de dvd zitten.

Gr

Michael

Stefan1003 schreef op 22.10.2022 om 17:06 uur

wat bedoel je precies met "eerst ISO bestand maken"? als ik naar AVI exporteer stelt hij onderstaande instellingen voor en dan speelt de video perfect af zonder schokken. als je op blu-ray DVD brandt valt het met op dat hij automatisch MPEG-4 25 FPS neemt, vandaar dat ik denk dat daar het probleem zit.

Avi Export: 
Video: 1920x1080; 30.00 Frames/s; Intel IYUV-codec
Audio: 48000 Hz; 1536 kBit/s; S; P

mi-bo schreef op 22.10.2022 om 17:07 uur

@Stefan1003

Dank voor Uw Feedback.

Als magneetje is geactiveerd, dat zorgt ervoor dat beelden goed tegen elkaar worden aangesloten, is het magneetje niet geactiveerd en beelden worden tegen elkaar geschoven kan zijn dat het niet goed aansluit, probeer even uit ziet U zelf het resultaat, beelden schuiven dan ook makkelijk over elkaar heen, dan wordt het een overvloeier(overgang)

Gr

Michael

Stefan1003 schreef op 22.10.2022 om 17:14 uur

Magneetjes ligt aan dus in orde

mi-bo schreef op 22.10.2022 om 17:20 uur

@Stefan1003

Heeft U de laatste Patch ook gedownload.

https://www.magix.info/nl/forum/patches-voor-video-deluxe-en-video-pro-x-18-10-2022--1307722/

Misschien dat daar verbetering in zit

Gr

Michael

Bol schreef op 22.10.2022 om 18:06 uur

@Stefan1003

Hallo Stefan,

Als u de Presets op Blu-Ray 1980 x 1080i NTSC (standaard) zet dan wordt uw MVP projectbestand als 1980 x 1080i 30 frames gebrand. Echter dit wordt in Amerika en Azië als standaard gebruikt.

In Europa is dit PAL standaard. zie een deze link: https://vanvideonaardvd.com/handig/verschil-tussen-ntsc-en-pal/

Wanneer u de presets op Blu-Ray 1980 x 1080i PAL (Default) zet, dan wordt tijdens het branden uw MVP projectbestand als Blu-Ray 1980 x 1080i 25 frames gecodeerd. Reset eens de Blu-ray video-export. Zie afbeelding en probeer het dan nog eens.

Als u bij 1 de brander op image recorder zet, dan wordt er eerst een ISO bestand aangemaakt. U kunt deze dan met bv. AnyBurn op een schijf te branden. Zo voorkomt u verspilling van Blu-Ray schijven.

Succes,

Rob (forumlid / moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 22.10.2022, 19:02, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 22.10.2022 om 18:24 uur

@Stefan1003

Hallo Stefan,

Kunt u antwoorden geven op de navolgende vragen:

  • Waarom exporteer u als AVI en niet als Mpeg-4
  • Waar komen u clips vandaan (telefoon, camcorder, etc...
  • Wat is de extensie van uw clips. (MP4, MTS, MOV, etc..

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 22.10.2022, 18:25, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 22.10.2022 om 19:32 uur

@Stefan1003

Stefan,

nog een vraag, is het een RW(herschrijfbare Blu-Ray)of een gebrande Blu-Ray.

Als het een RW is heeft U hem voor branden geformateerd.

Max opslag op de tijdlijn in MVDL is 6 uur, daar bent U toch niet overheen gegaan, dat het een sg overburn is geworden.

Gr

Michael

2x Wijziging aangebracht i.v.m betere info

Bol schreef op 23.10.2022 om 00:10 uur

@Stefan1003

Hallo Stefan,

Hebt u het al eens geprobeerd uw film te branden als MPEG-2 Blu-Ray schijf i.p.v. een H.264 bestand?

Als ik H.264 geactiveerd heb dan wordt de hardwareversnelling van mijn Nvidia Geforce GTX 1660Ti videokaart uitgezet? Deze vraagstelling heb ik reeds neergelegd bij Magix Support. Magix Support is hier druk bezig met het uitzoeken, waarom!!

Of uw probleem hier mogelijk óók iets mee te maken hebt, daar kan ik u geen antwoord opgegeven. Vandaar mijn advies om het eens als MPEG-2 te proberen. Tenminste als u dit nog niet gedaan hebt.

Bij toeval ontdekte ik, dat als ik bij programma-instellingen / apparaatopties de Export op Intel(r) UHD Graphics 630 zet en bij het branden de H.264 activeer, dan wordt de hardwareversnelling niet uitgezet.

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

PS. Een Blu-Ray schijf hebt een capaciteit van ongeveer 25 GB, daar kunt u een film van max. 2 uur op HD1920x1080 25i niveau branden. Als uw filmproject er niet op past, dan krijgt u daarvan een melding. Hiermee voorkomt het programma zelf dat u niet kan overbranden (overburn)

Laatst gewijzigd door Bol op 23.10.2022, 00:31, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Stefan1003 schreef op 23.10.2022 om 11:24 uur

Hallo,

bedankt voor jullie input.

eerst nog wat info, voor dit probleem test ik steeds met een kort stukje film (ca 20 sec) om vlugger te kunnen beoordelen. AVI was enkel bij wijze van test, dus dat is eigenlijk niet de bedoeling. ik brand op BD-RW, dacht dat daar misschien het probleem was (teveel overgeschreven) maar heb nu een oplossing gevonden.

Encodeerinstelling naar NTSC was ik zelf al opgekomen maar brengt helaas geen soelaas. echter heb ik nu wel even MPEG-2 als formaat opslagmedium geselecteerd en dat lukt wel, zonder schokkerig beeld. het gekke is dat ook PAL (via MPEG-2) werkt maar daar zit nog een minimaal schokje in bij overgang van beelden, bij NTSC (op MPEG-2 medium): heel goed beeld! (ik veronderstel dat 29,97 en 30 FPS verschil niet voor het blote oog merkbaar is?)

het enige waar ik nog tegenaanloop is geen ideaal beeld bij popconcert beelden in donker met stroboscoop, deze komt wel nog schokkerig over, zou dat toch nog te wijten zijn aan 29,97 FPS vs 30 FPS?

de patch heb ik niet geïnstalleerd maar ik denk niet dat dit geholpen zou hebben, waar kan deze trouwens gevonden worden als ik de subjects lees, vind dat trouwens moeilijk te vinden in het menu van Magix?

Ik ben wel nog erg benieuwd of iemand mij uitleg kan verschaffen wat het verschil is tussen MPEG-2 en H.264. zou ik dat per abuus verkeerd ingesteld hebben of moet voor Blu-Ray altijd MPEG-2 geselecteerd worden?

mi-bo schreef op 23.10.2022 om 13:00 uur

@Stefan1003

Dank voor uitgebreide uitleg.

Patch is te vinden via help, online actualiseren als 365 dagen van versie MVLD 2022 nog niet is afgelopen ( onder zelfde P3 nummer van MVDL 2022)( MVDL betekend MAGIX Video Deluxe )

hieronder een link MPEG 2- H.264

https://recoverit.wondershare.com/video-repair/mpeg-vs-h264.html

Dan een vraag U schrijft over NTSC is dat avi bestand 720: 576 0f 768:576

gezien dat Pal is 1920:1080

Heeft U een camera /mobiel ( Iphone of ander ) die ingesteld is op NTSC ipv Pal

concerten hoe worden die opgenomen is dit met een hoogwaardige video camera of Mobiel.

wordt er I of P opgenomen, als muziek te hard is opgenomen kan dit oversturen veroorzaken, dit kan mogelijk overgezet worden door stroboscoop bij bewegen ( niet op Statief).

Dat geeft U aan een BD RW te gebruiken, dit is ook slijtage gevoelig na veel gebruik.

Hopend dat U iets heeft aan mijn reactie

Gr

michael

 

Bol schreef op 23.10.2022 om 13:14 uur

@Stefan1003

Hallo Stefan,

....echter heb ik nu wel even MPEG-2 als formaat opslagmedium geselecteerd en dat lukt wel, zonder schokkerig beeld......

Als uw film op een Blu-Ray schijf gecodeerd is H.264 i.p.v. van MPEG-2, dan moet uw Blu-Ray speler H.264 wel ondersteunen. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw Blu-Ray speler. Mijn LG Blu-Ray speler ondersteund deze Codexindeling.

.....het gekke is dat ook PAL (via MPEG-2) werkt maar daar zit nog een minimaal schokje in bij overgang van beelden, bij NTSC (op MPEG-2 medium): heel goed beeld.....

Dat er bij PAL- MPEG-2 de overgangen nog minimale schokjes zitten, zou te verklaren kunnen zijn, omdat de overgangen gebaseerd zijn op 25 FPS en niet op 30FPS. Zeker weten doe ik dat niet.

....het enige waar ik nog tegenaanloop is geen ideaal beeld bij popconcert beelden in donker met stroboscoop, deze komt wel nog schokkerig over, zou dat toch nog te wijten zijn aan 29,97 FPS vs 30 FPS?.....

Vraag: Is 29,97 fps hetzelfde als 30 fps?

Antwoord: Omdat 29,97 fps zo dicht bij 30 ligt, zullen veel mensen (en sommige software) de twee samenvoegen, met behulp van het gehele getal voor elke framesnelheid in de buurt van 30 fps. Het afspelen van video die iets te traag of te snel is, is meestal onmerkbaar, behalve bij het synchroniseren van audio.

Misschien is dit een optie? Zelf film ik met mijn Sonycamera op 1920x1080 50p en met mijn telefoon op 1920x1080 30fps. Deze zet ik door elkaar op de tijdlijn van VDL 2023. Alleen als ik de vraag krijg de filmfragment 30fps aan te passen klik ik op niet aanpassen.

Wat u zou kunnen uitproberen is het volgende, maak een filmproject aan als 1920x1080 25fps en dan als PAL-MPEG-2 te branden. Laat het mij weten wat het resultaat hiervan is.

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 23.10.2022, 13:22, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 23.10.2022 om 13:30 uur

@Stefan1003

Hallo Stefan,

Hier nog een aanvulling op mijn eerder gegeven antwoord.

...het enige waar ik nog tegenaanloop is geen ideaal beeld bij popconcert beelden in donker met stroboscoop, deze komt wel nog schokkerig over...

Wat is een stroboscoop?

Een stroboscoop is een lichteffect waarbij felle lichtflitsen snel op elkaar volgen. Je ziet dit lichteffect vaak terug bij feesten en discotheken. Door de snelle flitsen lijkt een beweging tijdelijk stil te worden gezet. Dit optische effect zorgt er dus voor dat het lijkt alsof bewegingen zich in slow-motion afspelen.

Zie ook eens deze link: https://www.studionetworksolutions.com/video-frame-rate-facts-and-figures/

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 23.10.2022, 13:33, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Stefan1003 schreef op 23.10.2022 om 18:24 uur

Hallo Rob,

bedankt voor reeds alle input. ik wel wel nog even meegeven dat ik een echte amateur ben, heb trouwens alle video editing geleerd via trial and error😳, vandaar mijn beperkte kennis, sorry hiervoor.

hoe wij momenteel filmen: ik maak jaaroverzichten van al onze familie belevenissen (dus privé - niet om op social media te zetten), dit zijn 2 Apple Iphone 11 toestellen, 1 van mij en 1 van mijn vrouw, alles komt op google drive, en vanuit google drive exporteer en unzip ik die naar mijn vaste PC van waarop ik video bewerking doe. Als ik de bestanden zie op de beide toestellen (1080p, 1920x1080, 29,97 (of 29,98) fps, HEVC) -> als die bestanden op de PC komen krijgen ze extensie .MOV

mijn 2 vragen zijn nu nog:

1. als ik een nieuw project aanmaak in MVDL; wat selecteer ik best bij filminstellingen? staat nu op:

  • HDTV
  • 25.00 fps
  • full hd 1080p(1920x1080) 16:9

2. welke dan beste export instellingen?

U zegt "maak een filmproject aan als 1920x1080 25fps en dan als PAL-MPEG-2 te branden"

dat heb ik dus eigenlijk al gedaan maar toch niet 100% ideaal zoals eerder aangegeven, is het eigenlijk niet beter dat ik dan het nieuwe project op 29,97 aanmaak en dan via NTSC (29,97fps)-MPEG-2 ook brand?

 

 

Bol schreef op 24.10.2022 om 01:23 uur

@Stefan1003

Hallo Stefan,

U hoeft geen sorry te zeggen. Want óók ik heb videobewerking door vallen en opstaan eigen gemaakt😉.

U en uw vrouw filmen allebei met een iPhone 11 en ook nog op dezelfde resolutie (1080p, 1920x1080, 29,97fps, HEVC). De filmfragmenten van iPhone worden als MOV bestanden opgenomen en opgeslagen. Dit is zeer gunstig voor de bewerking van uw filmfragmenten in Video Deluxe.

U kunt het beste de filminstellingen gelijk instellen op de juiste resolutie. Zie afbeelding

Mocht het zo zijn dat u de vraag krijgt: "de actieve film heeft een afwijkende resolutie", klik dan op Aanpassen.  Als u dat doet, dan wordt de filmresolutie automatisch aangepast op de resolutie die wordt aangegeven, als u op Niet aanpassen klikt, dan wordt de voorgestelde resolutie niet overgenomen.

Als u uw film exporteert via:

De exporteert resolutie wordt dan automatisch overgenomen.

Als u gaat branden, dan kunt het uitproberen op standaard PAL (1920x1080,25fps) - MPEG-2 of Standaard NTSC (1920x1080, 29,97fps - MPEG-2) en kijken welke bij u het beste resultaat geeft.

Mocht u ooit de vraag krijgen: "Alles encoderen - Encoderen - Gebruiken - Alles gebruiken", klik dan op "Alles encoderen"

....U zegt "maak een filmproject aan als 1920x1080 25fps en dan als PAL-MPEG-2 te branden"...

Omdat mijn filmfragmenten het grootste gedeelte bestaat uit 1920x1080 50p en soms aangevuld met 1920x1080 29,97fps. Dan laat ik deze staan op 1920x1080 50p. De 1920x1080 29,97fps filmfragmenten worden dan her-berekend en aangepast aan de ingestelde resolutie. Maar bij u is dit niet echt nodig.

Uiteraard zou u uw filmfragmenten kunnen laten her-berekenen als 1920x1080 25fps. Ik zou zeggen probeer het eens uit en kijk wat het resultaat dan is. Niet geschoten is altijd mis.

Succes met het experimenteren,

Rob (forumlid / moderator)

Diverse keren gewijzigd i.v.m. correcties en aanvullingen

Laatst gewijzigd door Bol op 24.10.2022, 08:55, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 24.10.2022 om 10:57 uur

@Stefan1003

Dit zou een verklaring kunnen zijn na schrijven dat U NTSC gebruikt "er zit een kleine schok in de visuele weergave als ik mijn blu ray DVD afspeel via blu-ray speler op TV."

Hier omschrijving wat de oorzaak zou kunnen zijn zijn van kleine schokjes

"Wanneer je PAL omzet naar NTSC moeten 5 frames per seconden worden toegevoegd om te compenseren voor de 5 frames die ontbreken.
Als dit kunstmatig worden aangevuld krijg je een schokkerig videobeeld en bemerk je een licht toelopende snelheid van het beeld."

(Nog steeds de vraag waarom NTSC gebruiken ipv PAL systeem.

Sc6

Michael

Bol schreef op 24.10.2022 om 12:57 uur

@Stefan1003

Hallo Stefan,

Ik heb verschillende testen gedaan met MOV 1920x1080 29,97fps bestanden. Bij het exporteren naar een MP4 1920x1080 25fps bestand, zie ik geen kleine schokkende bewegingen. Waarom NTSC i.p.v. PAL systeem. Zie eens deze link: Wat is het verschil tussen NTSC en PAL? en Phase Alternating Line - Wikipedia

O ja, uw TV en/of Blu-Ray speler moet wel overweg kunnen met NTSC

Met vriendelijk groet,

Rob (forumlid / moderator)

Aanvulling op: 24-10-2022 om 13:13uur

Dit staat er in mijn handleiding van mijn LG Blu-Ray Speler.

Laatst gewijzigd door Bol op 24.10.2022, 13:13, in totaal 4 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-